لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

ویکی‌لیکس: هنوز ۱۵ هزار سند از جنگ افغانستان را منتشر نکرده‌ایم


در حالی که وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید ارزيابى خسارت‌های ناشى از انتشار هزاران سند سرّى درباره جنگ افغانستان توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس به هفته‌ها زمان نياز دارد، ویکی‌لیکس مدعی است که هنوز ۱۵ هزار سند محرمانه دیگر در اختیار دارد.

اسنادی که روز دوشنبه در روزنامه‌های گاردین، نیویورک تایمز و مجله اشپیگل انتشار یافت جزئیات تازه‌ای از عملیات پنهانی جنگ در افغانستان در طی شش سال گذشته را به تصویر کشیده است.

این اسناد را وب سایت ویکی‌لیکس که اخبار پشت پرده را افشا می‌کند، یکشنبه شب در وب سایت خود نیز منتشر کرد.

در این اسناد به ویژه به ناتوانی آمریکا درجلوگیری از حمایت پنهان نیروهای اطلاعات پاکستان (آی‌اس‌آی) به شبه نظامیان و همچنین به افزایش شمار قربانیان غیر نظامی در اثر حملات نیروهای آمریکایی اشاره شده است.

این اسناد همچنین به دستور عملیاتی پنهان «بگیر یا بکش» به گروه ضربت ۳۷۳ کماندوهای آمریکایی علیه رهبران طالبان اشاره می‌کند که منجر به کشته شدن غیر نظامیان در افغانستان شده است.

دِیو لاپان، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفت مقام های رسمی در حال بازبینی این اسناد و برآورد خسارت احتمالی ناشی از افشای این اسناد هستند.

وی همچنین انتشار این اسناد را «عملی جنایتکارانه» توصیف کرد.

در همین زمینه کاخ سفید گفته است اقداماتی که مانع از انتشار این اسناد در رسانه‌ها شود انجام نداده است. با این حال رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید گفت از ویکی لیکس خواسته شد تا اطلاعاتی را که ممکن است به نیروهای ارتش آمریکا لطمه بزند پاک شود.

در همین حال مقامات پنتاگون از اظهار نظر درباره جزئیات اسنادی مبنی دستیابی طالبان به موشک‌های ضد هوایی حرارت‌یاب خودداری کرده است.

گفته می‌شود مقام‌های پنتاگون تحقیقات وسیعی برای یافتن عامل افشای این اسناد محرمانه آغاز کرده‌اند.

مقامات نظامی آمریکا برادلی مینینگ، کارشناس پیشین اطلاعاتی ارتش آمریکا در بغداد به سبب انتقال اسناد طبقه‌بندی شده بازداشت کرده‌اند.

با این حال به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا آخرین اسنادی که انتشار یافته می‌تواند از هر مقام اطلاعاتی ارتش صورت گرفته‌باشد.

جولین آسانژ، سردبیر وب‌سایت ویکی‌لیکس، روز دوشنبه در لندن به خبرنگاران گفت که «افشای این اسناد آغاز کار است». وی اضافه کرد: « ۱۵ هزار پرونده دیگر از اسناد محرمانه ارتش آمریکا در افغانستان هم‌اکنون در اختیار ماست».

آقای آسانژ همچنین گفت که این اسناد می‌تواند نشان‌دهنده ارتکاب جرائم جنگی توسط نیروهای آمریکا باشد اما باید در دادگاه به آن رسیدگی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس برادلی مینینگ، کارشناس پیشین اطلاعاتی ارتش آمریکا در بغداد ادعا کرده که ۲۶۰ هزار سند ارتش آمریکا را در اختیار ویکی لیکس قرارداده است.

آقای منینیگ در ابتدای ماه جاری میلادی به اتهام افشای اسرار محرمانه در بازداشت به سر می‌برد.

در همین حال حسین حقانی، سفیر پاکستان در آمریکا، روز سه‌شنبه در واکنش به انتشار این اسناد و نقش سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در حمایت نیروهای طالبان، گفت «این [انتشار] واقعیات موجود در منطقه را منعکس نمی‌کند».

ایران در اولین واکنش، دوشنبه شب از زبان محمود احمدی‌نژاد، بخش‌هایی از این اسناد را که به نقش تهران در حمایت‌های پنهان مالی، تسلیحاتی، آموزش و پناه دادن به شورشیان طالبان اشاره می‌کند، را رد کرد.

وال استریت جورنال نیز در شماره امروز خود نوشت که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز، ادعاهایی اینچنین را رد کرده است.

ایران در گذشته نیز همواره با رد اتهامات ارتش آمریکا درباره دخالت در افغانستان به همکاری با دولت حامد کرزای تأکید کرده است.
XS
SM
MD
LG