لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

زلزله تربت حیدریه کشته نداشت؛ زلزله شدید در کرمان


در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است زمین‌لرزه عصر روز جمعه در شهرستان تربت حیدریه هیچ کشته‌ای بر جای نگذاشته و تنها ۲۷۴ مجروح بر جای گذاشته، ظهر شنبه زلزله‌ای به قدرت ۵.۸ ریشتر نیز بخش نگار در کرمان را تکان داد.

در حالی که هنوز گزارشی از میزان خرابی‌های زلزله کرمان نیامده است، خبرگزاری مهر می‌گوید که مرکز این زمین‌لرزه شدید منطقه روستایی نگار در چند کیلومتری کرمان بوده که «دارای بافت قدیمی و خشت و گلی است».

در همین حال خبرگزاری‌های ایران روز شنبه گزارش دادند که زمین‌لرزه عصر روز جمعه در شهرستان تربت حیدریه هیچ کشته‌ای بر جای نگذاشته و تنها مجروحیت ۲۷۴ نفر را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از این ۲۷۴ نفر مجروح دو تن برای مداوای بیشتر به شهر مشهد منتقل شده‌اند.

به گفته مقامات استان خراسان رضوی، ساعت ‪ ۱۸‬و ‪ ۲۰‬ دقيقه عصر جمعه زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۷ درجه در مقياس ريشتر در شهرستان‌های تربت حيدريه و زاوه ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، علاوه بر تربت حيدريه و زاوه، شهرستان‌های خليل‌آباد، کاشمر، برداسکن، خواف، رشتخوار، گناباد، مشهد و مناطقی از خراسان جنوبی نیز تکان‌های اين زلزله را حس کرده‌اند.

پیشتر مجتبی صادقيان، معاون استاندار خراسان رضوی، گفته بود که تعداد مصدومان اين حادثه تا نیمه‌شب پنج‌شنبه دویست ‬نفر بوده و از این میان حال يک نفر از مصدومان وخيم بوده که برای درمان و مراقبت‌های ويژه به مرکز استان (مشهد) اعزام شده است.

همچنین به گفته یکی از مقامات استان‌داری خراسان رضوی، در نتیجه این زمین‌لرزه «تعداد قابل توجهی از منازل و مغازه‌ها در تربت حيدريه صدمه ديده و در مشهد نيز خساراتی به ساختمان‌ها وارد شده است».

خبرگزاری ایسنا از قول همین مقام می‌گوید که اين زلزله ۵.۷ ریشتری تا عمق هفت كيلومتری تربت حيدريه را لرزانده و در ۹ شهرستان استان نيز زلزله رخ داده كه به دليل سستی ساخت منازل روستايی، ۷۰ درصد اين منازل تخريب شده است.

پیشتر محمداسماعيل يعقوب‌زاده، فرماندار زاوه، نيز به خبرگزاری ايرنا گفته بود که «زمين‌لرزه در شهر و همین طور ‪ ۷۰‬ روستای زاوه خسارت بر جای گذاشته، اما خانه‌های مسکونی در ‪۱۷‬ روستا بالای ۵۰ ‬درصد تخريب شده‌اند».

شبکه خبری سی‌ان‌ان جمعه شب از قول یکی از کارشناسان مرکز زلزله‌نگاری آمریکا گفت که دلیل اصلی ویرانی زیاد در این زمین‌لرزه آن است که مرکز این زمین‌لرزه به سطح زمین نزدیک بوده و این زلزله عمق چندانی نداشته است.

به گفته این کارشناس،‌ زلزله‌هایی که عمق چندانی ندارند در سطح زمین ویرانی بیشتری ایجاد می‌کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از مديركل مديريت بحران استان خراسان رضوی گفته است که «طبق اعلام سازمان ژئوفيزيک ایران، پس‌لرزه‌هایی در ساعات ۲۱ و ۲۴ روز جمعه رخ داده است».
XS
SM
MD
LG