لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

زمین‌لرزه استان‌های فارس و هرمزگان را تکان داد


چندین زلزله‌ از آغاز روز چهارشنبه تا ساعت سه بامداد استان‌های فارس و هرمزگان را تکان داده که در جریان آنها یک نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی شده‌اند. مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران قدرت زمین‌لرزه اصلی را ۵.۸ درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در اولین دقایق بامداد چهارشنبه منطقه اهل در مرز استان‌های فارس و هرمزگان به فاصله حدود دو ساعت و نیم هشت بار به لرزه در آمده است.

مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران، قدرت زمین‌لرزه اصلی در این منطقه را ۵.۸ درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرده است.

پس‌لرزه‌های این زلزله در استان فارس تا ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه ادامه داشت.

خبرگزارهای رسمی ایران، مرکز این زمین‌لرزه را در منطقه اهل، در بخش اشکنان در شهرستان لامرد در جنوب استان فارس و در نزدیکی مرز فارس و استان هرمزگان اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سازمان بررسی زمین‌شناسی آمریکا وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۸ درجه در مقیاس ریشتر را در جنوب ایران گزارش داده و محل آن را نقطه‌ای در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی شهر لار و عمق آن را ۱۰ کیلومتر تعیین کرده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران، گزارش داد که در اثر این زمین‌لرزه تاکنون یک نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی شده‌اند و تعداد ۲۰۰ واحد مسكونی تا حد ۵۰ درصد آسيب دیده‌اند.



این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد مجروحان این زمین‌لرزه را ۳۲ نفر اعلام کرده بود.

در همین حال رسانه‌های دولتی ایران به نقل از مسئول هلال احمر شهرستان لامرد گزارش دادند که میزان خسارت به منازل مسکونی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

مقاوم نبودن ساختمان‌های ایران در برابر زلزله یکی از عمده‌ترین عوامل تلفات جانی و مالی ناشی از زمین‌لرزه‌ به شمار می‌رود.

استان فارس و به‌ویژه نواحی جنوب و جنوب شرق اين استان روی كمربند زلزله قرار داشته و در سال‌های گذشته شاهد زمين‌لرزه‌های مخربی بوده است.

ایران از مناطق زلزله‌خیز جهان است و در سال‌های گذشته مناطق مختلف آن شاهد زمین‌لرزه‌های ویرانگری بوده است.

زمین‌لرزه شهر بم در سال ۲۰۰۳ که ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشت این شهر را با خاک یکسان کرد.
XS
SM
MD
LG