لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

زمین لرزه شدیدی جنوب ایران را لرزاند


منطقه ای که در آن زمین لرزه رخ داده، با نقطه قرمز مشخص است.
منطقه ای که در آن زمین لرزه رخ داده، با نقطه قرمز مشخص است.

گزارش هاى رسيده حاكى است كه زلزله بزرگى به قدرت ۶.۱ درجه در مقياس ريشتر جنوب ايران را لرزانده است. اين زمين لرزه در شهر دبى نيز احساس شده است.


بر اساس گزارش مركز ژئو فيزيك دانشگاه تهران اين زمين لرزه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقيقه عصر روز چهارشنبه در حوالى بندر خمير استان هرمزگان و ۴۷ كيلومترى جنوب غربى شهر بندر عباس به وقوع پيوسته است.


خبرگزارى هاى ايران مى گويند كه پس از وقوع اين زمين لرزه شديد مردم شهرهاى جنوب استان هرمزگان سراسيمه به خيابان ها ريختند.


تلويزيون دولتى ايران مى گويد: اين زمين لرزه ۳۰ ثانيه به طول انجاميد ولى پس از آن ده پس لرزه ديگر اتفاق افتاد كه بزرگترين آن ۴.۸ درجه در مقياس ريشتر بوده است.


گزارش هاى تازه از ايران حاكى است كه تا كنون بر اثر زمين لرزه، چهار نفر كشته و ۲۶ نفر مجروح شده اند.


عباس حسنى، رييس اورژانس ايران گفته است: «بر اساس آخرين گزارش ارسال شده، زلزله استان هرمزگان بيش از همه در جزيره قشم خسارت داشته است و چهار نفر كشته اين حادثه در اين جزيره بوده اند.»


وى افزود: «۲۶ نفر نيز تاكنون بر اثر اين حادثه مجروح شده اند كه علاوه بر قشم تعدادى از مجروحان از بندر عباس نيز گزارش شده اند.»


مدير كل ستاد حوادث غير مترقبه كشور نيز گفته است: «كانون زمين لرزه بين چند روستا در جزيره قشم و حوالى بندر خمير بوده كه احتمالا خانه هاى روستایی را در اين منطقه تحت تاثير قرار داده است.»


شبكه هاى لرزه نگارى وابسته به مركز لرزه نگارى ايران مختصات كانون اين زلزله را ۲۷ درجه عرض شمالى و ۵۵.۸ درجه طول شرقى گزارش كرده اند.


معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر نیز به خبرگزارى «فارس» گفته است كه تنها هليكوپتر امدادى جمعيت هلال احمر در منطقه جنوب شرق كشور مستقر در كرمان به بندر خمير اعزام شده است.


تكان هاى ناشى از زلزله در دبى


شبكه تلويزيونى «سى ان ان» از دبى گزارش داده كه خبرنگاران آن در اين شهر زمين لرزه جنوب ايران را احساس كرده و ساختمان ها به لرزه در آمده است.


سامسون دستا، رييس دفتر سى ان ان در دبى گفته است: «از پنجره اتاقم در شهر رسانه اى دبى من ساختمان ها را ديدم كه به لرزه در آمدند.»


وى مى گويد: من مى توانم حدود ۲۰۰ نفر را در خيابان ها ببنيم كه تجمع آنها به دليل فرار از زلزله باعث راهبندان شده است.


زمين لرزه عصر روز چهارشنبه جنوب ايران در منطقه اى رخ داد كه به محل ساخت اولين نيروگاه اتمى ايران در بوشهر نزديك است.


ايران بر روى نوار زلزله خيز جهان قرار دارد و تا كنون زلزله هاى مهيبى در آن رخ داده است. آخرين زمين لرزه در ايران در شهر بروجرد رخ داد كه در جريان آن ۶۶ نفر كشته و يكهزار نفر نيز زخمى شدند.


يكى از مهمترين زلزله ها در آذرماه سال ۱۳۸۲ در بم به وقوع پيوست كه در آن ۳۱ هزار نفر، يعنى نزديك به يك سوم جمعيت اين شهر، كشته شدند.


زلزله سال ۱۳۶۹ در شهرستان رودبار ايران در شمال تهران نيز از مرگبارترين حوادث طبيعى در ايران به شمار مى رود كه در جريان آن ۳۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند و ۱۰۰ هزار نفر نيز مجروح شدند.


اين زلزله نواحى وسيعى از شمال و شمال غربى ايران را به لرزه در آورد و به ۲۷ شهر و ۱۸۷۰ روستا خسارت وارد كرد.


شهر تهران نيز كه بر روى خط زلزله قرار دارد از جمله مناطقى است كه مقام هاى ايران همواره نسبت به وقوع زلزله اى عظيم در آن هشدار داده اند.


XS
SM
MD
LG