لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

«روزهای ونیز» با نمایش فیلمی از جعفر پناهی کلید می‌خورد


جعفر پناهی پس از آزادی از زندان
جعفر پناهی پس از آزادی از زندان
جعفر پناهی، کارگردان و فیملساز ایرانی برنده شیر طلایی جشنواره ونیز سال ۲۰۰۰ که اخیرا حدود سه ماه را در زندان اوین به سر برده بود، با فیلم کوتاه «آکاردئون» یکی از بخش‌های جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۰ را کلید خواهد زد.

به گزارش وبسایت «روز مؤلفان؛ روزهای ونیز» جشنواره فیلم ونیز، هفتمین مرحله «روز مؤلفان؛ روزهای ونیز» که یکی از بخش‌های جشنواره فیلم ونیز است، در تاریخ ۱۰ شهرویرماه و با اکران فیلم «آکاردئون» جعفر پناهی افتتاح خواهد شد و قرار بر این است که جعفر پناهی نیز در زمان افتتاح در ونیز حضور داشته باشد.

«آکاردئون» بخش مختصری از فیلم بلند در دست ساخت آقای پناهی به نام «آنگاه و اکنون؛ ورای مرز‌ها و تفاوت‌ها» است که بر اساس اصل ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر که آزادی اندیشه، فکر و مذهب را حق هر فرد می‌داند، ساخته شده است.

جعفر پناهی در «آکاردئون» دو نوازنده دوره‌گرد در تهران را به تصویر می‌کشد که بر حسب اتفاق آکاردئون خود را گم می‌کنند.

به نوشته این وبسایت، فیلم کوتاه آقای پناهی سراسر دنیای هنری این فیلمساز ایرانی را به تصویر می‌کشد و استعاره‌ای است از نسل‌های جدیدی که در مقابل ناسازگاری‌ها قد علم کرده و استقامت به خرج می‌دهند.

این وبسایت به نقل از جعفر پناهی نوشته است: «من نسبت به هر پدیده جدیدی که در جامعه رخ می‌دهد حساس هستم و طبعاً در مقابل آن عکس‌العمل نشان می‌دهم. به طور حتم آکاردئون نمایانگر واکنش من نسبت به وقایع پیرامونم و نحوه نگاهم به واقعیت است.

جورجیو جوزتی، نماینده ارشد بخش «روز مؤلفان» جشنواره در مورد حضور پناهی در جشنواره گفته است: «عمیقاً امیدوارم که آقای پناهی بتواند در ونیز در کنار ما باشد تا ۱۰ سال پس از زمانی که به خاطر فیلم دایره برنده شیر طلایی شد، به حق و کمال از جانب آنانی که به سینما عشق می‌ورزند، مورد تحسین واقع شود».

همچنین به نوشته این وبسایت قرار بر این است که در تاریخ ۱۱ شهریورماه، آقای پناهی به همراه مزدک طائبی، بازیگر ایرانی که در تورنتو ساکن است، در حضور رسانه‌های بین‌المللی در مورد موضوعات مرتبط با کار خود نشستی برگزار کند. علاوه بر آن، در همان تاریخ آقای پناهی کارگاه آموزشی را برای علاقه‌مندان به سینما از سراسر اروپا برگزار خواهد کرد.

جعفر پناهی در تاریخ دهم اسفندماه توسط مأموران امنیتی در ایران بازداشت و پس از گذراندن حدود سه ماه حبس، در تاریخ سوم خردادماه به قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

در زمان حبس نام جعفر پناهی در فهرست داوران بخش مسابقه جشنواره کن درج شده بود و در تمام مدت جشنواره، در جایگاه هیئت داوران یک صندلی خالی به صورت سمبلیک برای وی در نظر گرفته شده بود.
XS
SM
MD
LG