لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۶

کلینتون: اثر تحریم‌ها مقام‌های ایرانی را شگفت‌زده کرده است


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز که به ایران اختصاص دارد، سیاست دولت باراک اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران را تشریح کرد.

هیلاری کلینتون در این مصاحبه تصریح می‌کند که ایالات متحده از راه‌های مختلف برای ایران پیام فرستاده و تهران را به بازنگری در سیاست هسته‌ای خود دعوت کرده است.

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید «از همان روز نخستی که دولت اوباما» زمام امور را به دست گرفت، واشینگتن، «یک استراتژی دیپلماتیک» در مورد مناقشه هسته‌ای ایران در پیش گرفت.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، در چارچوب این استراتژی ایران انتخاب مشخصی داشت و ایالات متحده نیز همزمان حمایت بین‌المللی از سیاست واشینگتن در قبال برنامه هسته‌ای ایران را هدف خود قرار داد.

وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد که کسب حمایت‌ بین‌المللی در قبال برنامه هسته‌ای ایران، تنها به شورای امنیت محدود نبود و واشینگتن از ماه‌ها پیش زمینه‌های‌ آن را فراهم کرده بود.

سخنرانی باراک اوباما در پنجم آوریل ۲۰۰۹ در پراگ، پیمان استارت که میان روسیه و آمریکا منعقد شد و نیز کنفرانس امنیت هسته‌ای واشینگتن و تلاش برای استحکام پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای، از جمله اقداماتی بوده است که به گفته هیلاری کلینتون زمینه را برای کسب حمایت بین‌المللی علیه ایران به وجود آورد.

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید که در کنار همه اینها واشینگتن نسبت به تحکیم روابطش با متحدان سنتی خود و نیز روسیه اقدام کرد و با چین هم راه همکاری بیشتر در چارچوب منافع دوجانبه را در پیش گرفت.

هیلاری کلینتون می‌گوید هنگامی که ایران پیشنهادهای گروه ۱+۵ را مغتنم نشمرد آمریکا مسیر دیگر دیپلماتیک خود یعنی تنگ‌تر کردن دایره تحریم را در پیش گرفت.

هیلاری کلینتون در ادامه تصریح می‌کند که تحریم تنها یکی از چندین راهی است که آمریکا برای مقابله با برنامه اتمی ایران در پیش گرفته است.

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، پیش از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹، در ماه نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را محکوم کرده بود که تاثیر بسزایی در انزوای ایران داشت.

هیلاری کلینتون تصریح کرد در راهی که واشینگتن برای مقابله با ایران در پیش گرفته «زمانبندی» مطرح نیست چرا که به گفته او «بهترین امکان برای تغییر رفتار ایران» حاصل شده است.
هیلاری کلینتون محکومیت ایران به خاطر نقض حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل را یکی دیگر از نقطه‌های عطفی توصیف می‌کند که ایران را هر چه بیشتر در انزوا قرار داد به طوریکه تهران مجبور شد از نامزدی خود برای شورای حقوق بشر سازمان ملل انصراف دهد.

هیلاری کلینتون با اشاره این اقدامات می‌گوید که پیش از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت آمریکا «پایه‌های بسیار محکمی» برای آن تدارک دیده بود.

وزیر خارجه دولت باراک اوباما در ادامه تصریح کرد: «گمان می‌کنم که این تحریم‌ها با آن بردی که داشته و آن فراگیری‌ای که پیدا کرده،... ایران را شگفت‌زده کرده است.»

هیلاری کلینتون افزود که «ما از بسیاری از منابع مختلف در سراسر جهان می‌شنویم که این تحریم‌ها روی فکر ایرانی‌ها تاثیر گذاشته» و آنها با اتخاذ مانورهای تجاری و سیاسی گسترده‌ درصدد جلوگیری از اثرات این تحریم‌ها هستند.

هیلاری کلینتون در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده، همچنان خود را «متعهد» می‌داند که به طور دیپلماتیک و در چارچوب گفت‌وگوهای چندجانبه اختلافات خود با ایران را در زمینه برنامه هسته‌ای حل و فصل کند.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین تاکید کرد که واشینگتن با این حال «واقع‌نگر» است و اعتقاد ندارد که تنها یک اقدام صرف، می‌تواند تصمیم تهران را درباره برنامه هسته‌ای‌‌اش عوض کند.

پیام‌های روشنی برای ایران فرستاده‌ایم

هیلاری کلینتون تصریح کرد اگر ایرانی‌ها نشانه‌ای در مورد تمایلشان به انجام تعهدات خود نشان دهند، واشینگتن نیز به آن پاسخ می‌دهد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده در این مصاحبه اظهار داشت که واشینگتن «پیام‌های بسیار روشنی» از طریق اتحادیه اروپا و دفتر کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران فرستاده است.

هیلاری کلینتون با اشاره به کنفرانس کابل که در آن منوچهر متکی نیز حضور داشت، گفت: «در آنجا افراد بسیاری بودند که برایم گفت‌وگوهایشان با ایرانی‌ها را بازگو می‌کردند؛ و من به صراحت ‌می‌گفتم که به ایرانی‌ها بگویید ما همچنان برای همکاری آماده‌ایم؛ آنها باید جامعه جهانی را با گفتار و کردار در مورد هدف برنامه‌ هسته‌ای خود مطمئن سازند.»

اسرائیل و برنامه اتمی ایران

هیلاری کلینتون در پاسخ به این پرسش نیویورک تایمز که چرا این بار برخلاف گذشته ایران در صدر فهرست‌ محورهای مورد بحث بنیامین نتانیاهو با مقام‌های آمریکایی نبوده و آیا این به معنای «آرام‌تر» شدن اسرائیلی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران است، و آیا آنها می‌خواهند تا مشخص شدن نتایج تحریم‌ها مدتی صبر کنند، گفت: «من نمی‌خواهم حس اسرائیلی‌ها را توصیف کنم و قطعا نمی‌خواهم هیچ گفت‌وگویی که آنها با من یا رئیس جمهور در آن سفر یا هر وقت دیگر داشته‌اند را، بیان کنم.»

وزیر خارجه آمریکا با این حال گفت که آمریکا با اسرائیل به طور معمول مشورت می‌کند.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، برای واشینگتن و متحدانش مسئله اصلی، زمان یا چگونگی دستیابی ایران به بمب اتم نیست، اما نفس اینکه آیا ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است یا نه، حائز اهمیت است.

اوباما همه گزینه‌ها را مد نظر دارد

هیلاری کلینتون تصریح کرد در راهی که واشینگتن برای مقابله با ایران در پیش گرفته «زمانبندی» مطرح نیست چرا که به گفته او «بهترین امکان برای تغییر رفتار ایران» حاصل شده است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که اگر تحریم‌ها رفتار ایران را تغییر نداد، آیا آمریکا برای ایران مهلت تعیین خواهد کرد، گفت: «ما همواره گفته‌ایم که برای حل این وضعیت که کاملا تهدید‌آمیز است به همه رویکرد‌ها نظر داریم.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «گمان نمی‌کنم رئیس جمهوری یا یکی از ما در این مقطع آشکارا خط قرمزی ترسیم کند. رئیس جمهور بسیار روشن گفته است که ایران باید بداند وی همه گزینه‌ها را مد نظر دارد و ایران باید حرف رئیس جمهوری را باور کند.»
XS
SM
MD
LG