لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

اجرای تحریم‌ها علیه ایران از سوی سوئیس


پرچم ایران و سوئیس در مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۰۸ سوئیس.
پرچم ایران و سوئیس در مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۰۸ سوئیس.
دولت سوئیس، روز پنجشنبه اعلام کرد در راستای اجرای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، یک و نیم میلیون فرانک سوئیس( یک میلیون و چهارصد هزار دلار) از حساب‌های ایرانی‌ها را مسدود کرده است.

توماس گراف، یک سخنگوی دولت سوئیس در امور اقتصادی به آسوشیتدپرس گفت که مسدود شدن این حساب‌ها در نتیجه تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل، در قطعنامه‌ای که در روز ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ به تصویب رساند، ۴۰ شرکت و جواد رحیقی، رئیس مرکز فناوری هسته‌ای اصفهان، را به فهرست سازمان‌ها و اشخاص تحریمی افزود.

با این حال توماس گراف، سخنگوی دولت سوئیس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که حساب‌هایی که این کشور، مسدود کرده هیچ کدام در فهرست جدید تحریم‌های سازمان ملل قرار ندارند.

به گفته این مقام سوئیسی، در حال حاضر ۷۵ سازمان و ۴۱ فرد ایرانی در فهرست‌ تحریم‌های سوئیس قرار گرفته‌اند.

سوئیس که یک کشور بی‌طرف است، همچنین می‌گوید از ماه خرداد تاکنون، از ورود ۳۶ بازرگان ایرانی به این کشور جلوگیری کرده است.

سوئیس از ماه خرداد و در راستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹، صادرات ادوات سنگین نظامی به ایران و همچنین سرمایه‌گذاری در این صنایع را ممنوع کرده است.

در آخرین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، کشورها از فروش یا انتقال هشت نوع سلاح سنگین به ایران منع شده‌اند.

تانک، وسایط نقلیه زرهی، سامانه‌های پرتاب توپ با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، رزمناور، موشک یا سامانه‌های موشکی از اقلامی هستند که کشورها از صدور آن به ایران منع شده‌اند.

به تازگی، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز اظهار داشت که برپایه‌ گزارش‌هایی که به وی می‌رسد مقام‌های ایرانی از اثر تحریم‌ها، «شگفت‌زده» شده‌اند.

هیلاری کلینتون در این مصاحبه تصریح کرد «ما از بسیاری از منابع مختلف در سراسر جهان می‌شنویم که این تحریم‌ها روی فکر ایرانی‌ها تاثیر گذاشته» و آنها با اتخاذ مانورهای تجاری و سیاسی گسترده‌ درصدد جلوگیری از اثرات این تحریم‌ها هستند.

افزون بر تحریم‌هایی که در خردادماه امسال در شورای امنیت به تصویب رسید، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و ژاپن هر کدام تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده‌اند.

ایالات متحده نیز در ماه‌های اخیر تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را شدیدتر کرده است و به تازگی دیپلمات‌های آمریکایی با سفر به کشورهای مختلف، خواهان اجرای تمام‌عیار تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران شده‌اند.
XS
SM
MD
LG