لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

مهدی کروبی: هیچگاه وضعیت سیاسی کشور را اینچنین تصور نمی‌کردیم


مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران با تمجید از بازداشت‌شدگان گمنام رویدادهای پس از انتخابات، تاکید کرده است، با «رعب و وحشت و ترساندن مردم» نمی‌توان حکومت کرد.

به نوشته سایت اینترنتی سحام‌نیوز، مهدی کروبی، از رهبران اصلاح‌طلب در ایران، روز یکشنبه در سخنانی از بازداشت فعالان سیاسی و معترضان به نتایج انتخابات ابراز تاسف کرد ه و از نوع برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با اعتراض مردم انتقاد کرد.

وی که به دنبال آزادی محمدرضا جلایی‌پور، از فعالان سیاسی، به دیدار وی رفته بود، در این باره اظهار داشته است:«قسم خورده‌اند که فندق را با پتک بشکنند. مگر می‌شود با رعب و وحشت و ترساندن مردم، حکومت کرد؟ هیچگاه وضعیت سیاسی کشور را اینچنین تصور نمی‌کردیم.»

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین ضمن جویا شدن وضعیت بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات به ویژه زندانیان گمنام از محمدرضا جلایی‌پور، اظهار امیدواری کرده است، که زندانیان سیاسی به مناسبت ماه رمضان آزاد شوند.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته در ایران، شمار زیادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای و نیز تظاهرکنندگان بازداشت شدند که بسیاری از آنها به چندین سال زندان محکوم شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی سخنان تازه خود در این باره گفته است: «متاسفم از این که کار به اینجا کشیده شده که فرزندان کشور را به بهانه‌های مختلف بازداشت و در زندان‌ها نگهداری می‌کنند. این برای نظام ما جالب نیست.»

آقای کروبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد اختلال در مراسم ختم برخی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در روزهای گذشته توسط حامیان دولت اظهار داشته است: «متاسفانه مسئله درگذشت و برگزاری مراسم‌ها برای نظام به چالشی بزرگ تبدیل شده است. این افتخار نیست که کار نظام به اینجا رسیده است که مردن آدم‌ها نیز به بحرانی بزرگ مبدل شده و مجبورند برای هر فردی که می‌میرد جلسه امنیتی تشکیل دهند که آیا اجازه برگزاری مراسم عزاداری به خانواده وی بدهند یا خیر؟ اگر اجازه دادند حال باید تصمیم بگیرند در کدام نقطه از کشور این مراسم برگزار شود تا اندک مردمانی بتوانند حضور یابند. البته باز هم کار شورای تامین امنیت به اینجا ختم نمی‌شود بلکه باید در نهایت افرادی را در لیست عدم ورود به مجلس ترحیم بگنجانند و هم به آن افراد اخطار دهند و هم به صاحبان عزا.»

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است: «اخیراً نیز همین مسئله برای مرحوم آقای ططری نماینده پیشین مجلس و بسیجی واقعی، جبهه رفته و مسوول بسیج عشایر و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین آقای درچه‌ای که از روحانیون مبارز و خوش سابقه بودند، به تلخی تکرار شد. هر دوی آنها مورد تائید همه گروه ها و جناح ها بودند. ببینید کار به کجا رسیده است. آیا این رسم و شیوه صحیح حکومتداری است.»

مهدی کروبی افزوده است: «چنان رفتار می‌کنند که گویی تمام مشکلات کشور را حل کرده‌اند و اکنون وقت کافی دارند تا در امورات شخصی مردم از مراسم عروسی گرفته تا مراسم ختم دخالت کرده و تصمیم گیری کنند.»
XS
SM
MD
LG