لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

قطع همکاری يک شرکت تأمين کننده‌ فناوری صنايع پتروشيمی با ايران


سخنگوی شرکت صنايع ليوندل‌باسل، يکی از بزرگترين شرکتهای توليدکننده پلاستيک و مواد شيميايی، روز سه شنبه گفته است که این شرکت برای اجتناب از تحریم های دولت آمريکا، روابط خود با ايران را قطع می‌کند.

ديويد هارپول، يکی از سخنگويان ليوندل‌باسِل، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: اين شرکت به همکاری خود با سوريه و سودان نيز خاتمه می دهد.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا ماه گذشته قانون تحريم های يکجانبه عليه ايران را امضا کرد. شرکت هايی که در بخش تصفيه و پالايش بنزين و ديگر مواد سوختی با ايران همکاری کنند مشمول اين تحريم ها می شوند.

ديويد هارپول در مصاحبه تلفنی خود با خبرگزاری آسوشيتدپرس تصريح کرده است:« ليوندِل‌باسِل خود را متعهد می داند که تحريم ها و قوانين دولت آمريکا را اجرا کند.»

ديويد هارپول می گويد که تيم جديد مديريت ليوندل‌باسل سال گذشته تصميم گرفته بود که معامله جديد تجاری ایران انجام ندهد.

به گزارش آسوشيتدپرس،ليوندل‌باسل يکی از بزرگترين شرکتهای فعال در صنايع پلاستيک، مواد شيميايی و پالايش است و به زودی قرار است در بازار سهام نيويرک معاملات خود را آغاز کند .

به گفته ديويد هارپول حضور در بازار سهام نيويورک در تصميم اخير موثر بوده است.

روزنامه آمريکايی وال استريت ژورنال نیز روز سه شنبه خبر قطع همکاری ليوندل‌باسل با ايران را منتشر کرده بود.

وال استريت ژورنال نوشته بود که اين تصميم اوايل ماه جاری پس از ماه مذاکره بر سر اين مساله در هيات مديره اين شرکت هلندی اتخاذ شده است.

طی سه سال گذشته تعداد از شرکت های طرف مرتبط با صنايع نفت و گاز ايران، از جمله تامين کنندگان بنزين، در پی تحريم های سازمان ملل متحد و همچنين به دليل نگرانی از تحريم های آمريکا به همکاری خود با جمهوری اسلامی خاتمه داده اند.

وال استريت ژورنال گزارش داده بود که تصميم ليوندل‌باسل به معنی توقف خدمات و تکنولوژی تحت ليسانس اين شرکت به صنايع پتروشيمی ايران خواهد بود .

وال استريت ژورنال همچنين می گويد براساس آمار «گلوبال فکت» ايران در سال گذشته‌ی ميلادی ۵ / ۶ ميليارد دلار صادرات مواد پتروشيمی داشته است.

شرکت اسپانيايی رپسول و رويال داچ شل از همکاری در توسعه بخشی از ميدان گازی پارس جنوبی کناره گيری کردند و توتال فرانسه، لوک اويل روسيه و پتروناس مالزی از جمله شرکت هايی هستند که فروش بنزين به ايران را به دليل تحريم های آمريکا متوقف کرده اند.
XS
SM
MD
LG