لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

مدیرعامل ایران‌ایر: مشکلی در سوخت‌گیری هواپیماها نداریم


مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما، روز چهارشنبه گفت که هواپیماهای مسافربری ایران در حال حاضر مشکلی برای سوخت‌گیری در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فرهاد پرورش روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، درباره مشکل سوخت‌گیری ناوگان هوایی ایران در برخی از فرودگاه‌های اروپایی گفت: «مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که با تغییر قراردادها برطرف شده و در حال حاضر مشکلی نداریم.»

این در حالی است که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، ۱۵ تیرماه، ۶ ژوئیه، خبرهای مربوط به خودداری چند فرودگاه عمده جهان از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران را تکذیب کرده بود.

اواسط تیرماه برخی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از خودداری برخی از کشورها از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی و بررسی این موضوع در مجلس خبر داده بودند.

به دنبال انتشار این خبر، مقام‌های مسئول برخی از کشورها از جمله سه کشور امارات متحده عربی، بریتانیا و آلمان آن را تکذیب کردند.

سخنان روز چهارشنبه مدیرعامل شرکت هما در مورد «تغییر قراردادها» و «رفع مشکلات» در حالی بیان می‌شود که شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم ماه گذشته تأیید کرد که حاضر به تمدید قرارداد خود با ایران برای تأمین سوخت هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های بین‌المللی نیست.

در پی تحریم‌های جدید کشورهای غربی علیه ایران و به‌ویژه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا که به منظور وادار ساختن مقام‌های ایرانی به توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اعمال شده است خبرهای مختلفی در زمینه مشکل دریافت سوخت توسط هواپیماها و کشتی‌های ایرانی ارسال شده است.

این تحریم‌های جدید باعث شده است که ده‌ها شرکت بزرگ انرژی جهان از فروش بنزین به ایران سر باز بزنند یا قرارداد خود برای خرید نفت از ایران را لغو کنند.

تحریم‌های دولت آمریکا همچنین مانع فروش نوع پیشرفته‌تر هواپیماهای توپولوف روسی یعنی توپولوف ۲۰۴ به ایران شده است.

در همین زمینه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه از قول مدیرعامل ایران‌ایر از جایگزینی هواپیماهای بوئینگ ام‌دی به جای توپولوف‌های شرکت زیرمجموعه خود خبر داد.

او گفت: «اگر نتوانیم تا پایان فرصت پنج ماهه هواپیمای ملکی بخریم، ناوگان استیجاری غربی به جای توپولوف‌های ملکی تامین خواهیم کرد.»

پیش از این الکساندر روبستوف، مدیر شرکت مالی ایلیوشین، سازنده هواپیماهای ایلیوشین، به خبرگزاری رویترز گفته بود که صدور هواپیماهای توپولوف «تی یو ۲۴۰» نقض تحریم‌های آمریکا خواهد بود، چرا که شرکت آمریکایی «پرات اند ویتنی» در ساخت موتور این هواپیماها مشارکت دارد.
XS
SM
MD
LG