لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

درخواست مادر ندا آقا سلطان از مجامع بین‌المللی برای یافتن «قاتل ندا»


مادر ندا آقا سلطان، دختر جوانی که در جریان تجمعات خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ به ضرب گلوله کشته شد، از مجامع بین‌المللی درخواست کرد تا پیگیر ماجرای ندا بوده و «قاتل دخترش» را پیدا کنند.

هاجر رستمی، مادر ندا آقا سلطان، روز یکشنبه، ۷ شهریور در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که پیگیری‌های خانواده آقا سلطان برای یافتن قاتل ندا به نتیجه‌ای نرسیده است و از مجامع بین‌المللی، از جمله دادگاه لاهه و سازمان‌های حقوق بشری خواست تا او را در یافتن قاتل ندا یاری دهند.

خانم رستمی در این گفت‌وگو از تعابیر متعدد صدا و سیما در مورد نحوه کشته شدن ندا و قاتل وی، گلایه کرد و گفت: «تا به حال سه بار فیلم درست کردند، هر بار حرف قبلی خودشان را نقض کردند، ولی تا آنجایی که من، که مادر ندا هستم، می‌دانم او برای تظاهرات بیرون رفته بود و به دست نیروهای خودشان کشته شده است، غیر از این چیز دیگری نمی‌تواند باشد».

پس از منتشر شدن ویدئوی کشته شدن ندا آقا سلطان در فضای مجازی، تعابیر مختلفی در مورد نحوه کشته شدن ندا آقا سلطان و قاتل او منعکس شد.

احمد خاتمی، خطیب جمعه موقت تهران در تاریخ ۵ تیرماه ۸۸ در خطبه نماز جمعه اعلام کرد که قتل ندا آقا سلطان کار اغتشاشگران بوده و گفت: «در اغتشاشات اخیر، یک خانم کشته شد، اوباما برایش اشک تمساح ریخت و غرب معرکه گرفت. هر عاقلی که فیلمش را ببیند متوجه می‌شود کار خود اغتشاشگران است... این خانم در کوچه خلوت بوده است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگیر می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خیابان برخورد می‌کرد. اغتشاشگران برنامه‌ریزی کرده بودند که بعدا بهره‌برداری کنند».

همچنین عزت الله ضرغامی، مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ۱۲ تیرماه ۸۸ صحنه کشته شدن ندا آقا سلطان را «سناریو» و «ساختگی» خواند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی در یکی از برنامه‌های خود در مورد ندا آقا سلطان، علت مرگ او را خودکشی اعلام کرد.

خانم رستمی ضمن گلایه از اظهارات این مقامات، در مورد این فیلم گفت: «گفتند فیلم خودکشی ندا را ما نساختیم. گفتم بالاخره صدا و سیمای شما آن را پخش کرده است، چطور شما خبر نداشتید؟... وقتی به فیلم خودکشی ندا اعتراض کردم گفتند اعتراضت را در روزنامه مطرح کن، من پاسخ دادم که روزنامه‌ای که دولت آن را درست می‌کند، من در این روزنامه چه بگویم؟».

به تازگی نیز در آخرین مستندی که با نام «تقاطع» در مورد قتل ندا آقا سلطان از شبکه سه صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و در آن افرادی نظیر یکی از دوستان ندا آقا سلطان و استاد موسیقی ندا که در زمان کشته شدن وی همراهش بود نیز حضور داشتند، اعلام شد که قاتل ندا یک زن است.

خانم رستمی در این زمینه گفت: «گفتند ما می‌خواهیم یک فیلم درست کنیم، بگوییم ندا را چه کسی کشته که در آن فیلم، قاتل را هم یک خانم معرفی کردند... مگر ندا چه کار کرده بود که باید زنی او را بکشد؟ من که می‌دانم قاتل ندا چه کسی است، ولی خوب، دولتی‌ها این را قبول نمی‌کنند».

مادر ندا همچنین با اشاره به استدلال‌های مقامات دولت جمهوری اسلامی مبنی بر مبرا کردن خود از دخالت در این حادثه گفت: «آنها می‌گویند شما که می‌دانید، دولت ندا را نکشته است، مرگ ندا مشکوک بوده... اینها دسیسه است برای بد جلوه دادن جمهوری اسلامی در دنیا... اما با ساختن این فیلم‌ها آبروی خودشان را بیشتر بردند».

وی در ادامه در خصوص پیشنهاد مأموران امنیتی برای ضبط مصاحبه تلویزیونی از خانواده آقا سلطان گفت: «به من گفتند دولت قاتل دختر شما نیست، به همین خاطر در تلویزیون یا هرجایی که می‌خواهید بیایید صحبت کنید. گفتم من قاتل ندا را می شناسم و به همین دلیل در صدا و سیمای شما هیچوقت نمی‌آیم... صدا و سیمایی که رئیسش آقای ضرغامی باشد که گفته است؛ ندا هنرپیشه بوده، فیلم بازی کرده و چشم‌هایش را آن حالت در‌آورده، من در چنین صدا و سیمایی نمی‌آیم».

هاجر رستمی در مورد دلیل شکایت نکردنش در مقابل ساختن این فیلم‌ها گفت: «وقتی در روز روشن ندا را زدند کشتند من شکایت کردم به هیچ جایی هم تا حالا نرسیدم بیایم در مورد فیلم شکایت کنم؟ به کی شکایت کنم؟»

وی در ادامه با اشاره به این‌که مردم ایران و جهان این «دروغ‌ها» را باور نکرده اند افزود که در مقابل طرز برخورد مقامات مسئول، تنها به حمایت جهانی دلگرم است.
XS
SM
MD
LG