لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

عفو ‌بین‌الملل: جمهوری اسلامی قاتل ندا را محاکمه کند


دانشگاه تهران ۱۶ آذر ۸۸
دانشگاه تهران ۱۶ آذر ۸۸
در آستانه سالروز کشته شدن نداآقا سلطان(۳۰ خرداد) سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست قاتل ندا را معرفی کنند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «یک سال پس از کشتن ندا آقا سلطان، کوتاهی مقام‌های ایرانی در به دست عدالت سپردان قاتل ندا، نمونه‌ای محکمی از فرهنگ معافیت از مجازات است که از زمان اعتراض‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۹ گسترش یافته است.»

سازمان عفو بین‌الملل تصریح می‌کند: «کشتن غیرقانونی ندا نه تنها مظهر نقض متعدد حقوق بشر ایرانی‌ها در طول سال گذشته است..... بلکه نشانگر خودداری مداوم دولت از به محاکمه کشاندن کسانی است که مسئول شکنجه و کشتن مخالفان دولت بوده‌اند.»

ندا آقا سلطان، دختر ۲۶ ساله تهرانی، یک روز پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ مخالفان را مسئول خون‌های ریخته شده دانست، و نسبت به هرگونه اعتراض خیابانی هشدار داد، به ضرب گلوله در نزدیکی خیابان امیرآباد کشته شد.

ندا آقا سلطان یکی از دهها نفری بود که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران کشته شدند.

در فهرستی که هیات پیگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی در سال گذشته منتشر کردند، نام‌های بیش از ۷۰ نفر قید شده است که در جریان رویدادهای پس از انتخابات کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه می‌گوید: «با وجود انبوهی از شواهد ویدئویی و شاهدان عینی، مقام‌های ایرانی هیچگونه تحقیق مستقلی نه برای مرگ ندا و نه برای مرگ‌های بسیاری به دست نیروهای دولتی، از ماه ژوئن تا دسامبر ۲۰۰۹ انجام نداده‌اند.»

عفو بین‌الملل تصریح می‌کند: «مقام‌های ایرانی ادعاهایی که نیروی شبه‌نظامی بسیج را مسئول مرگ ندا ‌می‌داند، رد می‌کنند و به جای آن دسته‌ای از افراد و سازمان‌ها از جمله، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، سی‌آی‌ای و حتی پزشکی که هنگام گلوله خوردن ندا به کمک او شتافت را متهم می‌کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «واکنش دولت به کشتن ندا اقدام خودخواهانه‌ای برای حفظ وجهه بوده است.»

سازمان عفو بین‌الملل همچنین خواستار آن شده است که مقام‌های ایرانی اجازه دهنده ناظران حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود به کشور پیدا کنند.

عفو بین‌الملل در این بیانیه خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی گفته است که تلاش آنها برای پاک کردن قرائن و شواهد، خللی در عزم مردم ایران را برای رسیدن به حقیقت و عدالت در مورد کشتن ندا و دیگران، وارد نمی‌کند.

پس از آنکه ویدئوی تیر خوردن دنیا در سراسر جهان مخابره شد، مقام‌های ایرانی در ابتدا اعلام کردند که ندا زنده است و در خارج ایران به سر می‌برد؛ در ادامه مقام‌های ایرانی خبرنگار بی‌سی‌سی، سازمان‌های جاسوسی غربی، آرش حجازی و دیگران را متهم به قتل ندا کردند.

در آخرین فیلمی که درباره ندا از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده، سازمان مجاهدین خلق متهم به تیراندازی به سوی ندا شده است.

در این فیلم، عباس کارگر جاوید، همان بسیجی‌ای که مردم حاضر در صحنه کارت شناسایی وی را گرفتند و تصاویر وی را در اینترنت منتشر کردند، می‌‌‌گوید که وی اصلا در آن روز اسلحه‌ای نداشته است و صرفا برای بررسی اوضاع در صحنه حضور داشته است.

به گفته آرش حجازی، پزشکی که تا آخرین دقایق سعی در نجات ندا داشت، مردم حاضر در صحنه این بسیجی را در حالی دستگیر کردند که وی می‌گفته است نمی‌خواستم بکشمش؛ با این حال عباس کارگر جاوید در این فیلم می‌گوید که وی در آن موقع گفته است که من نبودم.
XS
SM
MD
LG