لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

انتقاد خانواده آقاسلطان از برگزاری «نمایش » کشته شدن «ندا »


صحنه ای از نمایش صحنه قتل ندا آقا سلطان توسط «بسیجی ها» در مقابل سفارت بریتانیا
صحنه ای از نمایش صحنه قتل ندا آقا سلطان توسط «بسیجی ها» در مقابل سفارت بریتانیا
خانواده ندا آقاسلطان با تکذیب ادعای رسانه‌های حامی دولت ایران در باره دریافت پول از کشورهای دیگر به منظور دادن اجازه ساخت فیلمی در باره زندگی دخترش، از برگزاری «نمایش بسیجی‌ها» در مقابل سفارت بریتانیا در باره نحوه کشته شدن ندا به شدت انتقاد کرده اند.

روز چهارشنبه گروهی از «دانشجویان بسیجی» همزمان با برگزاری تظاهراتی در مقابل سفارت بریتانیا در تهران، با اجرای نمایشی به « بازسازی صحنه قتل مشکوک ندا آقاسلطان» پرداختند که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های حامی دولت داشته است.

در همین زمینه علی آقاسلطان، پدر ندا آقاسلطان، درباره نحوه کشته شدن «ندا» در جریان اعتراضات خیابانی به الهه روانشاد خبرنگار «رادیو فردا» گفته است:« فقط تنها ندا که نبود. نمی توانیم بگوییم ندا تنها را یکنفر دیگر آمد و کشت. خوب ببینید آنروز چند نفر جوان کشته شدند و یکی هم ندا بوده و نمی تواند منطقی باشد که یک آدم خارجی بیاید تو ایران و ندا را هدف گلوله قرار دهد و بعدش هم برود. این با عقل جور در نمی آید. شک نکنید که آنروز این بساط بود و ندا هم یکی از اون چند تایی بود که کشته شدند.»

علی آقاسلطان در ارتباط با کشته شدن ندا همچنین گفته است:«نظر ما این است که به هر حال بدستور دولت این کار انجام شده یا به هر حال مامورین دولتی این کار را کردند.»

ندا آقا سلطان که به نماد اعتراض‌های مردمی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران تبدیل شده است، روز سی‌ام خرداد ماه و در جریان یکى از راهپیمایى‌های معترضان کشته شد.

تصاویر ویدئویى لحظه جان باختن این دانشجوی ۲۷ ساله به سرعت در اینترنت و تلویزیون‌هاى مهم دنیا پخش شد و بازتاب بسیار گسترده‌ای در جهان داشت.

مادر ندا آقا سلطان در واکنش به برگزاری مراسم یاد شده در مقابل سفارت بریتانیا گفته است:« خودشان دخترم را کشتند، آنها یکبار که مرا تهدید به سکوت می کردند از زبانشان در رفت که دخترم را نشان کرده بودند، آنها به من گفتند که فیلم تو و دخترت را در راهپیمایی‌های قبلی داریم. این ادعای آنها نشان می دهد که آنها دخترم را نشان کرده بودند و در روز حادثه او را کشتند و حالا مقابل سفارت انگلیس نمایش راه انداخته اند».

«دانشجویان بسیجی» در مراسم خود در مقابل سفارت بریتانیا همچنین از آرش حجازی به عنوان یکی از شاهدان عینی لحظه کشته شدن ندا آقاسلطان، به عنوان مامور بریتانیا نام برده و خواستار استرداد وی به ایران شده‌ بودند.

این در حالی است که آقای حجازی، که از نزدیک شاهد تیرخوردن و جان باختن ندا بود، در باره نحوه کشته شدن وی به «رادیو فردا» گفته بود: «در روز شنبه، ۳۰ خرداد ماه، ساعت هفت بعد از ظهر در منطقه‌ای در یکی از خیابان‌های حاشیه کارگر، بعد از تظاهراتی که مردم برگزار کرده بودند و مورد حمله نیروهای شورشی قرار گرفته بودند و داشتند به کوچه‌های فرعی فرار می‌کردند، خانم ندا آقا سلطان که بنده در آن مقطع اسم شان را نمی‌دانستم در فاصله یک متری من ایستاده بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت. من سعی کردم به ایشان کمک کنم. اما متاسفانه موفق نشدم. و ایشان توی دست‌های من فوت کردند».

وی در باره قاتل ندا هم گفته است: «مردم ایشان را دستگیر کردند. مرد میانسال تنومندی بود. ایشان دائم فریاد می‌زد که من نمی‌خواستم بکشمش. من در آن حالت دخالتی در ماجرا نداشتم و کنار ایستاده بودم و فقط نظاره گر بودم. به هر حال بین مردم دعوا و اختلاف نظر بود که با این فرد چه کنند؟ در نهایت به این نتیجه رسیدند که کارت‌های شناسایی فرد مزبور را بگیرند و رهایش کنند».

به گفته شاهدان عینی، فردی به نام عباس کارگر جاوید، که گویا از اعضای بسیج بوده است، استفاده از کلت کمری گلوله‌ای به قلب ندا آقاسلطان شلیک کرده و وی را کشته بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در اظهارنطرهای متعدد خود در باره کشته شدن ندا، تاکنون هیچ اشاره‌ای به نقش احتمالی عباس کارگر جاوید در این ماجرا نکرده‌اند.

مادر ندا آقاسلطان در بخش دیگری از گفت و گوی خود با سایت اینترنتی جرس با اشاره به حضور خود و همسرش در تظاهرات روز سیزدهم آبان گفته است: « روز ۱۳ آبان به همراه همسرم به قصد شرکت در مراسم این روز به میدان هفت تیر رفتیم. اما همینکه بسیجی‌ها چهره ما را شناختند به شدت ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند».

به گفته خانم آقاسلطان نیروهای بسیجی که نقش مهمی در سرکوب تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در ایران در ماه‌های گذشته ایفا کرده‌اند، وی و همسرش را در این روز به مدت چندین ساعت بازداشت کردند.

به گزارش سایت اینترنتی جنبش راه سبز، جرس، مادر ندا آقا سلطان در واکنش به ادعای برخی از رسانه‌های حامی دولت مبنی بر دریافت پول از شبکه خبری سی‌ان‌ان توسط وی به منظور دادن مجوز ساخت فیلمی در باره زندگی دخترش گفته است: «من اگر داشتم خودم پول می‌دادم که فیلم دخترم را بسازند، چطور ممکن است برای ساختن فیلم دخترم پول خواسته باشم».

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های طرفدار محمود احمدی‌نژاد در ایران ادعا کرده بودند، «شبکه خبری سی‌ان‌ان در تماسی که با خانواده ندا آقاسلطان برقرار کرده از آنان خواسته با این شبکه برای ساخت مستندی درباره زندگی دخترشان همکاری کنند. بر همین اساس، این شبکه خبری در نخستین گام برای نشان دادن حسن‌نیت خود به خانواده آقاسلطان به آنان پیشنهاد داده با دریافت ۱۵۰ هزار دلار عکس‌ها، خاطرات و فیلم‌های مختلف مربوط به مرحومه ندا آقاسلطان را در اختیار سی‌ان‌ان قرار دهند».

مادر ندا آقاسلطان در تشریح چگونگی کشته شدن دخترش گفته است: « من به همراه دخترم در تجمعات اعتراضی شرکت می کردیم. روز به شهادت رسیدن فرزندم به ندا گفتم امروز نیروهای نظامی حکم تیر گرفته اند، بیرون نرو. ولی دخترم اعتراض کرد و گفت: مادر! اگر من نروم، تو نروی، دیگران هم نروند، پس چه کسی باید این اعتراض را فریاد بزند. او به همراه استادش به تظاهرات رفت و کشته شد».

این در حالی است که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با «مشکوک» قلمداد کردن کشته شدن این دانشجوی جوان، آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها را متهم به دست داشتن در این حادثه کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG