لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

صالحی: نیروگاه بوشهر در مهرماه راه‌اندازی و در آذرماه وارد روند تولید برق می‌شود


نیروگاه بوشهر
نیروگاه بوشهر
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تزریق سوخت اتمی به «قلب» رآکتور نیروگاه بوشهر در اوائل مهر ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی افزود که با انجام مرحله تزریق سوخت وارد شده به ساختمان نیروگاه به قلب راکتور، «این رآکتور از این تاریخ آغاز به‌کار خواهد کرد.»

معاون رئیس جمهور ایران روز شنبه در ادامه گفت: «انتظار می‌رود با انجام این مرحله از راه‌اندازی، نیروگاه بوشهر در آذر ماه وارد فرایند تولید برق و شبکه برق‌رسانی در کشور شود.»

جمهوری اسلامی ایران روز سی‌ام مردادماه با حضور مقامات ایرانی و روس عملیات انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر را پس از سه دهه تاخیر و تعلل آغاز کرد.

سوخت مورد نیاز این نیروگاه در آن تاریخ وارد ساختمان رآکتور اتمی بوشهر شده و در استخر جنب رآکتور مستقر شد.

با این حساب، به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برق نیروگاه بوشهر در حدود چهار ماه پس از راه‌اندازی به شبکه سراسری برق ایران وارد می‌شود. مجید نامجو، وزیر نیروی جمهوری اسلامی، یک روز پیش از بارگذاری سوخت نیروگاه بوشهر، از وارد شدن «برق هسته‌ای» به شبکه سراسری برق ایران در «دو تا سه ماه دیگر» خبر داده‌بود.

مسعود اخوان‌فرد معاون برنامه‌ریزی، بین‌الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی نیز روز شنبه به خبرگزاری فارس گفت که مرحله تزریق سوخت به قلب نیروگاه بوشهر و «همه مراحل، گام به گام با هماهنگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود».

به گفته آقای اخوان‌فرد نمایندگان آژانس «در جای‌جای نیروگاه» حضور دارند.

به گفته معاون امور مجلس سازمان انرژی اتمی، آغاز تأسیس نیروگاه بوشهر با همکاری آلمان و ادامه آن به وسیله روسیه باعث شده تا «فضای کار با تلفیق دو استاندارد غربی و شرقی همراه باشد و این امر کیفیت کار آن را «بالا» برده‌است. وی هم‌چنین نیروگاه هسته‌ای بوشهر را «از جمله ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا» نامید.

تأکید مسعود اخوان‌فرد بر ایمنی «بسیار بالای» این نیروگاه در حالی است که کویت که نزدیک‌ترین کشور خلیج فارس به نیروگاه اتمی بوشهر است اوایل ماه جاری از احتمال نشت و آلودگی ناشی از این نیروگاه ابراز نگرانی کرد.

در همین زمینه شماری از نمایندگان مجلس کویت نیز از دولت این کشور خواسته‌اند که برای مقابله با هر حادثه‌ای در نیروگاه بوشهر اقدامات پیش‌گیرانه و احتیاطی لازم را مشخص کند.

نیروگاه اتمی بوشهر که برای تولید هزار مگاوات برق طراحی شده، در کنار دیگر مراکز اعلام شده هسته‌ای ایران، زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند.

با این حال اسرائیل که همواره از احتمال استفاده‌های نظامی از دانش هسته‌ای در ایران ابراز نگرانی کرده در واکنش به خبر سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر استفاده ایران از انرژی هسته‌ای را «کاملاً غیر قابل قبول» نامید.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که راه‌اندازی این نیروگاه اتمی باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای در ایران نخواهد بود.

جمهوری اسلامی نگرانی‌های قدرت‌های غربی و هم‌پیمانانشان در مورد احتمال وجود جنبه نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را «بی‌اساس» می‌داند.
XS
SM
MD
LG