لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

آغاز انتقال سوخت به رآکتور اولین نیروگاه اتمی ایران پس از سه دهه


علی‌اکبر صالحی (راست)،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و سرگی کری‌ینکو
علی‌اکبر صالحی (راست)،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و سرگی کری‌ینکو
جمهوری اسلامی ایران روز شنبه عملیات انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر را پس از سه دهه تاخیر و تعلل آغاز کرد. این عملیات در حالی با حضور مقامات ایرانی و روسی آغاز شد که آمریکا و متحدانش از این واهمه دارند تهران به دنبال ساخت تسلیحات اتمی باشد.

تهران همواره اتهام سودای ساخت تسلیحات اتمی را رد کرده، آن را مخالف اعتقادات مذهبی و اخلاقی خود شمرده و اعلام کرده است که تنها به دنبال تامین سوخت هسته‌ای نیروگاه‌ها برای تولید برق است.

این در حالی است که اغلب کارشناسان و اقتصاددانان بر این عقیده‌اند که تولید برق با نیروگاه‌های هسته‌ای، در حالی که ایران ذخایر بزرگ نفت دارد، برای کشور اصلا مقرون به صرفه نیست.

در همین حال یک روز پیش از بارگذاری سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، وزیر نیروی جمهوری اسلامی روز جمعه از وارد شدن «برق هسته‌ای» به شبکه سراسری برق ایران در «دو تا سه ماه دیگر» خبر داد.

روز شنبه شبکه خبر تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی تصاویری را از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و همتای روس او، سرگی کری‌ینکو، در نیروگاه بوشهر در حین تماشای بارگذاری میله سوخت هسته‌ای به طور مستقیم به نمایش گذاشت.

آقای صالحی در نشست خبری که پس از این مراسم برگزار شد نیروگاه اتمی بوشهر را «بزرگ‌ترین نماد فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران» خواند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، «سوخت اين نيروگاه برای نخستين بارگذاری شامل ۱۶۳ مجتمع سوخت است که پس از استقرار در ساختمان رآکتور و انجام بازرسی‌های لازم به قلب آن منتقل می‌شود».

خبرگزاری‌های ایران می‌گویند که برای انتقال سوخت به قلب رآکتور بوشهر هفت تا هشت روز زمان لازم است و «با انتقال سوخت به داخل قلب رآکتور (‌محفظه تحت فشار) مراحل راه‌اندازی رآکتور آغاز خواهد شد».

پس از آغاز انتقال سوخت به داخل رآکتور،‌ دو مقام بلندپایه ایرانی و روس در زمینه راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر و ادامه همکاری در این عرصه سه سند همکاری امضا کردند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همچنین در نشست خبری‌اش در کنار همتای روس خود با تعریف و تمجید فراوان از روسیه چنین اظهار نظر کرد که راه اندازی نیروگاه بوشهر «موجب جاودانه شدن روسیه در تاریخ ایران خواهد شد».

این تعریف و تمجید آقای صالحی در حالی است که روسیه بارها در به راه انداختن این نیروگاه به‌ویژه در پنج سال اخیر تعلل کرده و هر بار آن را به دلیلی به تعویق انداخته است.

به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران، روسیه همواره از قرارداد خود با ایران برای ساخت این نیروگاه به عنوان ابزاری در روابط خود با آمریکا استفاده کرده است.

دیپلمات‌های غربی نیز معتقدند که روسیه در این مدت از این نیروگاه به عنوان اهرم فشار در روابط ایران و غرب بهره گرفته‌ است. روسیه برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر که قرار بود در سال ۲۰۰۶ میلادی راه‌اندازی شود، حدود یک میلیارد دلار از ایران دریافت کرده ‌است.
XS
SM
MD
LG