لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۲

جان بولتون: اسرائیل برای حمله به نیروگاه بوشهر تنها هشت روز فرصت دارد


جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد
جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد
به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در آینده‌ای نزدیک، جان بولتون، نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است، اسرائیل برای حمله به این نیروگاه و جلوگیری از آغاز به کار نخستین نیروگاه اتمی ایران تنها هشت روز فرصت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در یک گفت و گوی تلویزیونی، با اشاره به اعلام سوخت‌گیری و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک، هشدار داده است که اسرائیل دیگر زمان زیادی برای حمله به این نیروگاه ندارد.

وی در این باره گفته است: « همین که میله‌های سوخت هسته‌ای به جنب رآکتور منتقل شوند و به ویژه همین که اورانیوم در درون رآکتور قرار گیرد، حمله به آن بدون هیچ تردیدی به معنای انتشار مواد رادیواکتیو است.»

سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد همچنین افزوده است: « از این رو چنانچه اسرائیل در صدد است که اقدامی علیه (نیروگاه) بوشهر انجام دهد، باید این کار را در هشت روز آینده انجام دهد.»

روز جمعه گذشته خبرگزارى‌هاى بین‌المللى به نقل از سخنگوى آژانس اتمى روسیه اعلام کرده بودند، سوخت نیروگاه اتمى بوشهر روز سى‌ام مرداد ماه بارگذارى خواهد شد و از این تاریخ این نیروگاه عملاً یک مرکز هسته‌ای محسوب خواهد شد.

به دنبال انتشاراین خبر که از سوی مقام‌های ایرانی نیز تایید شده است، برخی رسانه‌های خبری جهان در روزهای اخیر به گمانه‌زنی در باره احتمال حمله اسراییل به نیروگاه بوشهر پرداخته‌اند.

ایالات متحده آمریکا و اسراییل که ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای می‌کنند، بارها تاکید کرده‌اند، اگرچه از تلاش‌های دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی برای واداشتن ایران به متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود حمایت می‌کنند، اما گزینه نظامی را از دستور کار خود خارج نخواهند کرد.

در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در باره احتمال حمله اسرائیل به نیروگاه اتمی بوشهر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه هشدار داده است که هرگونه تعرض اسرائیل به نیروگاه بوشهر «واکنش جدی» ایران را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به این که فرآیند سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر از تاریخ ۳۰ مرداد آغاز می‌شود و هم اکنون نیز سوخت لازم در مجاورت نیروگاه قرار دارد، گفته است: « آسیب رساندن به تأسیساتی نظیر نیروگاه بوشهر که حاوی سوخت واقعی هسته‌ای هستند، خلاف مقررات بین‌المللی است.»

در این میان جان بولتون گفته است: « بدون حمله اسرائیل، ایران به چیزی دست می‌یابد که هیچ یک از کشورهای رقیب اسرائیل و هیچ یک از دشمنان ایالات متحده در خاورمیانه، از آن برخوردار نیستند و آن یک نیروگاه اتمی فعال است.»

سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا به اعتقاد وی اسرائیل در هشت روز آینده به ایران حمله خواهد کرد، یا خیر گفته است: « من فکر نمی‌کنم، چنین اتفاقی بیافتد. من می‌ترسم که آنها (اسرائیلی‌ها) این فرصت را از دست داده باشند.»
XS
SM
MD
LG