لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۱

ابراز تأسف آمانو از ممانعت از حضور دو بازرس آژانس در ایران


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در آغاز نشست سالانه شورای حکام آژانس، هشدار داد که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کند زیرا تهران «با بازرسان آژانس همکاری کامل نمی‌کند».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه نشست سالانه خود را در وین آغاز کرد و این اتهام که ایران با نپذیرفتن برخی از بازرسان معرفی‌شده از سوی آژانس، مانع از تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود می‌شود، موضوع اصلی نشست این شورا خواهد بود.

نشست سالانه شورای ۳۵ نفره حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز به مدت یک هفته در وین، مقر این سازمان، ادامه خواهد داشت.

آقای آمانو در سخنرانی افتتاحیه این نشست از تصمیم ایران برای جلوگیری از ورود برخی از بازرسان به تأسیسات هسته‌ای خود ابراز «تأسف شدید» کرد و افزود که این اقدام مانع از انجام بازرسی‌ها توسط آژانس می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه گذشته منتشر کرد ایران را متهم کرد که از طریق ممانعت از ورود برخی از بازرسان با تجربه، مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «پیچیده» می‌کند.

در این گزارش همچنین یادآور شده است که ایران به روند افزایش ذخیره اورانیوم با غنای پایین و هم‌چنین غنای بالاتر ادامه می‌دهد و تهران هنوز از پاسخ دادن به پرسش‌های آژانس در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه خود «خودداری می‌کند».

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن منتشر شد که ایران اخیراً تصمیم گرفت تا حق ورود به تأسیسات خود را از دو تن از بازرسان هسته‌ای آژانس بگیرد.

این دو بازرس اعلام کرده‌ بودند که در تأسیسات ایران «آزمایش‌های هسته‌ای اعلام نشده‌ای» صورت گرفته ولی ایران این دو بازرس را متهم کرده‌است که گزارش‌ آن‌ها درباره مفقود شدن چند قطعه از تجهیزات هسته‌ای نادرست و خلاف واقع بوده‌ است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دوشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: «این حق ماست که بازرسان را انتخاب کنیم و حق تمام کشورهای عضو آژانس است.»

دیدبان هسته‌ای سازمان ملل در گزارش خود هم‌چنین نسبت به فعالیت‌های احتمالی ایران برای «توسعه موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای» ابراز نگرانی کرده‌است و از تهران خواسته تا «بدون تأخیر بیشتر» اجازه دسترسی به مکان‌ها، تجهیزات و پرسنل مرتبط را به بازرسان آژانس بدهد.

ایالات متحده، در واکنش به انتشار گزارش تازه آژانس، سه‌شنبه گذشته از زبان فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه خود اظهار داشت که این گزارش، نگرانی‌های ایالات متحده نسبت به برنامه هسته‌ای ایران را تقویت می‌کند.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در واکنش به گزارش تازه آژانس، روز سه‌شنبه از ایران خواست تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آقای لاوروف با تکرار درخواست مشابهی که مقام‌های چینی در همان روز از ایران داشتند، افزود که «ایران باید به تقاضاهای آژانس پاسخ دهد».

جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه «گزارش آژانس را بررسی کرده‌ایم» اظهار داشت: «امید داریم که ایران و آژانس بتوانند همکاری کامل داشته باشند و بتوانند اعتماد جامعه بین‌الملل به سرشت صلح‌آمیز کارخانه‌های هسته‌ای ایران را مسجل کنند».

چین که در سال‌های اخیر بیشترین داد و ستد را با ایران داشته است تاکنون از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران صادر شده‌اند پشتیبانی کرده‌است.

قدرت‌های غربی همواره نسبت به احتمال وجود مقاصد نظامی در قالب برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند ولی جمهوری اسلامی این هشدارها را بی‌پایه می‌نامد.

سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف حکومت ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک تأسیسات «مخفی» غنی‌سازی اورانیوم را در نزدیکی روستای بهجت‌آباد از توابع شهرستان آبیک در استان قزوین، «کشف» کرده‌است.

پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده نسبت به صحت این خبر ابراز تردید کرد و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز این گزارش را تکذیب کرد.
XS
SM
MD
LG