لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

کیاموتورز، پدر پراید، صادرات به ایران را متوقف کرد


حدود یک هفته پس از وضع تحریم‌های تازه از سوی کره جنوبی علیه ایران، شرکت خودرو سازی کیاموتورز متعلق به این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که مدت یک ماه است که صادرات خود به ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت کیاموتورز که به ارسال خودرو، قطعات مجزا و قطعات یدکی خودرو به ایران می‌پرداخت و در ایران بیشتر با خودروی پراید شناخته شده است، روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، اعلام کرد که از یک ماه پیش و پیش از وضع تحریم‌ها از سوی سئول علیه ایران، صادراتش به ایران را متوقف کرده است.

با این حال تعلیق صادرات به ایران از سوی کمپانی کیاموتورز زمانی انجام شده است که کره جنوبی تمایلش به تحریم‌ ایران را ابراز کرده بود و مایکل چو، سخنگوی شرکت کیاموتورز، روز سه‌شنبه، به این خبرگزاری گفته است که همراهی با تحریم‌های سئول یکی از دلایل این شرکت برای توقف صادراتش به ایران بوده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، کیاموتورز سال گذشته ۴۲۱۰ دستگاه خودروی کیا مونتاژ شده و همچنین قطعات مجزای ۱۷۰۴۰ دستگاه خودروی کیا را برای مونتاژ در ایران، به تهران فرستاده است.

این خبرگزاری می‌افزاید که در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد از خودروهای مورد استفاده در ایران متعلق به کیاموتورز است.

تعلیق صادرات به ایران از سوی کیاموتورز در حالی صورت می‌گیرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال وضع تحریم‌ها علیه ایران از سوی کره، سه چهارم شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور تمام یا بخشی از صادرات خود به ایران را متوقف کرده‌اند.

کره جنوبی روز چهارشنبه، ۱۷ شهریور، تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرد که به موجب آن ۱۰۲ شرکت و مؤسسه ایرانی از جمله شعبه بانک ملت در سئول و همچنین ۲۴ نفر از افراد درگیر در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفتند.

همچنین در راستای این تحریم‌ها، هر نوع معامله‌ای از سوی کره جنوبی با ایران با ارزش بالاتر از ۴۰ هزار یورو نیازمند تأییدیه‌ از سوی مقامات سئول است.

محدود کردن صادرات به ایران در پوشش تحریم‌های تازه سئول در حالی صورت می‌گیرد که معاملات ایران و کره جنوبی در سال گذشته برابر با ۹.۷۴ میلیارد دلار بوده است.
XS
SM
MD
LG