لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

احمدی نژاد: تحریم‌ها اگر صد برابر هم شوند، بی‌تأثیر خواهند بود


محمود احمدی نژاد می گوید: ما در ایران در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم احتیاجات خود را برآورده سازیم.
محمود احمدی نژاد می گوید: ما در ایران در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم احتیاجات خود را برآورده سازیم.
در حالی که طی ماه های اخیر تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران تشدید شده است، محمود احمدی نژاد در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی، ایران را بی نیاز از کمک آمریکا و متحدانش دانسته و گفته است که تحریم‌ها، حتی اگر صد برابر هم شوند، هیچ آسیبی به ایران وارد نخواهند کرد.

آقای احمدی نژاد، روز چهارشنبه، ۲۵ شهریور، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «ان بی سی»، با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت: «ملت ما نیازی به آمریکا ندارد... حتی اگر دولت آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد و صد برابر کند، و حتی اروپا نیز در تحمیل تحریم‌های سنگین‌تر به آمریکا بپیوندد، ما در ایران در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم احتیاجات خود را برآورده سازیم».

این اظهارات در حالی بیان شده است که نمایندگان آمریکا،‌بریتانیا و فرانسه در شورای امنیت، روز چهارشنبه ایران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرده و از سازمان ملل خواستند تا هیئتی را مأمور نظارت بر اجرای تحریم‌های ایران کند.

شورای امنیت سازمان ملل از چهار سال پیش چهار قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده و از تهران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد را به حال تعلیق در آورد.

ایران این قطعنامه ها را نادیده گرفته و گفته است که به فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد. در ماه های اخیر و پس از تصویب قطعنامه چهارم علیه ایران در ماه ژوئن، آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی تحریم های یکجانبه ای نیز علیه تهران تصویب کرده اند.

این تحریم ها افراد و نهادهای درگیر در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران را در بر می گیرد و همزمان هر گونه سرمایه گذاری خارجی در بخش های نفت و گاز ایران را ممنوع کرده است.

رییس جمهور ایران در ادامه با اشاره به لغو مجوز ورود دو بازرس برجسته آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، اعلام کرد که برای این کار توجیهی داشته و مدعی شد که «این دو بازرس اطلاعات نادرستی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ارائه کرده‌بودند.»

در همین راستا، نمایندگان آمریکا و سه قدرت اروپایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به طور جداگانه اقدام ايران در جلوگيرى از ممنوعيت ورود بازرسان با تجربه را محكوم كرده و تهران را به تلاش براى «ارعاب» آژانس متهم كردند.

با این‌حال محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد که به اعتراض‌ها در مورد لغو مجوز این دو بازرس اهمیتی نمی‌دهد.

وی در ادامه موارد مطرح شده در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، مبنی بر «عدم همکاری» ایران با آژانس را رد کرد و افزود که آژانس باید به جای ایران، توجهش را بر فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل متمرکز کند.

برخی گزارش ها حاکی است که اسرائیل تنها کشور مجهز به سلاح اتمی در خاورمیانه است.

محمود احمدی نژاد در این زمینه گفت: «آن‌ها (اسرائیل) سلاح اتمی دارند و بارها همسایگان خود را تهدید کرده‌اند... و در سال‌های گذشته بیش از ده بار ایران را تهدید کرده‌اند».

اظهارات محمود احمدی‌نژاد یک هفته پیش از سفر وی به نیویورک به منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان شده است.

پیش از این اعلام شده بود که در این سفر، آقای احمدی نژاد در نشست خلع سلاح جهانی نیز شرکت خواهد کرد اما بعد اخباری مبنی عدم شرکت آقای احمدی‌نژاد در این نشست منتشر شد و خبرگزاری رویترز به نقل از بان ‌گی‌‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نوشت که به نظر می‌رسد آقای احمدی‌نژاد در این نشست شرکت نخواهد کرد.

تا کنون حضور نیافتن محمود احمدی نژاد در نشست خلع سلاح جهانی از سوی مقامات جمهوری اسلامی تأیید یا تکذیب نشده است.


آزادی سارا شورد، «حرکتی ماورای قانون»

محمود احمدی نژاد در مصاحبه خود با شبکه ان بی سی در مورد آزادی سارا شورد، یکی از سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران که روز سه شنبه آزاد شد، توضیح داد که دلیل آزادی خانم شورد، بیماری وی بوده است و افزود: «ما در این زمینه ماورای قانون عمل کردیم و با آن‌ها همکاری کردیم».

سارا شورد که با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد، روز چهارشنبه وارد عمان شد.

برخی گزارش‌ها حاکی است که کشور عمان، پرداخت وثیقه خانم شورد را تقبل کرده است، اما هنوز به طور مشخص معلوم نیست که چه فرد یا سازمانی در عمان حاضر به پرداخت این مبلغ شده است.

آقای احمدی نژاد در مورد دو شهروند آمریکایی دیگر که همچنان در حبس به سر می‌برند اعلام کرد که آن‌ها باید ثابت کنند در صدد ارتکاب جرم در ایران نبوده‌اند.

وی همچنین تأکید کرد که قاضی پرونده باید در مورد وضعیت دو نفر دیگر تصمیم‌گیری کند و افزود: «من فکر می‌کنم ما نباید در کار یک قاضی، خود را در موقعیت دخالت کردن قرار دهیم. من فکر می‌کنم ما باید به قاضی و دادگاه اجازه دهیم تا در خصوص این پرونده تصمیم‌‌گیری کند».

رییس جمهور اسلامی همچنین گفت که زندانی بودن افراد برای «ایرانی‌ها» خوشایند نیست اما تصمیم گیری در مورد پرونده دو شهروند در بند، در حوزه وظایف قاضی پرونده است.

«صهیونیست‌ها نمی‌گذارند اوباما کاری بکند»

آقای احمدی‌نژاد در ادامه این مصاحبه اعلام کرد که در مسیر بهبودبخشی روابط میان ایران و ایالات متحده، «صهیونیست‌ها» سد راه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می‌شوند و نمی‌گذارند در این زمینه فعالیتی انجام بدهد.

وی در این زمینه گفت: «ما فکر می کنیم شاید آقای اوباما می خواهد کاری انجام بدهد، اما گرو‌ه‌های فشاری هستند در آمریکا که اجازه نمی‌دهند. حتی ایشان اگر بخواهد کاری انجام بدهد، ظاهرا گروه‌هایی هستند که اجازه نمی دهند».

وی در ادامه با اشاره به طرح «آتش زدن قرآن» در سالگرد یازده سپتامبر که اعتراضاتی را میان مسلمانان جهان به همراه داشت، توضیح داد که این اعتراض‌ها نسبت به حرکت مزبور صورت گرفته است و به معنای تنفر مسلمانان از آمریکایی‌ها نیست و مخاطبش «صهیونیست‌ها» هستند.

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی بارها طرح «آتش زدن قرآن»‌را به آمریکا نسبت داده‌اند.

این در حالی است که این طرح از سوی شبان کلیسایی در ایالت فلوریدای ایالات متحده مطرح شد که در ادامه به دنبال بالا گرفتن اعتراضات، وی اجرای این طرح را منتفی اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG