لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

محمود احمدی‌نژاد در نشست خلع سلاح جهانی شرکت می‌کند


محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم ایران، قرار است هفته آینده در جریان حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، در نشست خلع سلاح جهانی نیز شرکت کند.

نشست مقامات بلندپایه کشورها با موضوع خلع سلاح قرار است در تاریخ ۲۴ سپتامبر در نیویورک و در جریان مجمع سالانه عمومی با حضور رهبران کشورهای جهان برگزار شود.

هدف از این نشست، احیای طرح‌های معوق مانده خلع سلاح است که برای آخرین بار ۱۲ سال پیش در كنفرانس خلع سلاح ژنو مطرح شده‌ بود. بنا بر گزارش‌ها، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، قرار نیست در نشست خلع سلاح در نیویورک شرکت کند، زیرا در همان روز برای نشست دیگری در مورد سودان برنامه‌ریزی کرده ‌است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه در جریان یک نشست خبری ماهانه، با اعلام خبر حضور محمود احمدی‌نژاد در این نشست افزود که آقای احمدی‌نژاد از او درخواست کرده تا با هم دیداری دوجانبه داشته‌ باشند.

وی به خبرنگاران گفت: «از آقای احمدی‌نژاد درخواستی برای دیدار دوجانبه دریافت کرده‌ام و هم‌اینک در حال تنظیم جدول زمانی برای همه درخواست‌هایی هستم که دریافت کرده‌ام.»
بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه با «نگران‌کننده» نامیدن گزارش آژانس، افزود: «من بار دیگر از ایران می‌خواهم تا بیشترین همکاری ممکن را با آژانس داشته‌باشد.»

آقای بان گی-مون در این نشست خبری هم‌چنین با اشاره به آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران، این گزارش را «مجدداً مایه نگرانی» دانست.

اشاره وی به گزارش یوکیا آمانو در آغاز نشست سالانه شورای حکام آژانس در روز دوشنبه است که طی آن آقای آمانو هشدار داد آژانس نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کند، زیرا تهران «با بازرسان آژانس همکاری کامل نمی‌کند».

یوکیا آمانو در سخنرانی افتتاحیه این نشست از تصمیم ایران برای جلوگیری از ورود برخی از بازرسان به تأسیسات هسته‌ای خود ابراز «تأسف شدید» کرد و افزود که این اقدام مانع از انجام بازرسی‌ها توسط آژانس می‌شود.

بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه با «نگران‌کننده» نامیدن گزارش آژانس افزود: «من بار دیگر از ایران می‌خواهم تا بیشترین همکاری ممکن را با آژانس داشته‌باشد.»

شش کشور طرف مذاکره هسته‌ای با ایران (روسیه، چین، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان) نیز قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار داشته‌ باشند.

این ششمین بار است که محمود احمدی‌نژاد از زمان تصدی در سمت ریاست ‌جمهوری در مرداد ۱۳۸۴ برای حضور در مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند.
XS
SM
MD
LG