لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

ترکیه خواستار گسترش مناسبات تجاری با ایران شد


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه با وجود تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، خواستار تحکیم و تقویت روابط اقتصادی آنکارا و تهران شد.

رجب طیب اردوغان در این زمینه گفت: «چرا ما نتوانیم ساز و کاز تجارت آزاد با ایران داشته باشیم همانند آنچه که با اروپا داریم؟ من شخصا هیچ دلیلی نمی‌بینم که ما نتوانیم به این مرحله برسیم.»

نخست وزیر ترکیه افزود: «اگر ما هر چه زودتر گفت‌وگوها بر سر یک توافق تجاری با امتیازهای ویژه را به به پایان برسانیم... در مدت پنج سال می‌توانیم به حجم ۳۰ میلیارد دلار (مبادله تجاری) برسیم. ما باید به این هدف برسیم.»

ترکیه گفته است تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را نقض نمی‌کند اما با این حال اعلام کرده است که به تحریم‌های یکجانبه و مضاعف ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه همسایه شرقی خود نمی‌پیوندد.

نخست وزیر ترکیه در ادامه اظهار داشت که حجم مبادلات تجاری کشورش با ایران هم‌اکنون بالغ به ۱۰ میلیارد دلار است که بخش عمده آن را صادرات گاز ایران به ترکیه تشکیل می‌دهد.

رجب طیب اردوغان درباره ظرفیت‌های تجاری دو کشور گفت: «خیلی چیزهاست که ما می‌توانیم به ایران بدهیم....ترکیه یک جهش صنعتی جدی داشته است.»

نخست وزیر ترکیه افزود: «همسایگی جغرافیایی، به ما فرصت‌های بی‌نظیری جهت بهبود پیوندهای بازرگانی و اقتصادی داده است.»

ترکیه همراه با برزیل، که از اعضای غیر دایم شورای امنیت هستند، پیش از تصویب چهارمین قطعنامه‌ تحریمی علیه ایران، ایران را قانع کردند که مبادله اورانیوم غنی‌شده در بیرون از خاک خود را بپذیرد؛ گرچه ایران با این ابتکار عمل موافقت کرد، اما ایالات متحده از این توافق استقبال نکرد و توانست تحریم‌های پیشنهادی خود را از تصویب شورای امنیت بگذراند؛‌ ترکیه و برزیل به این تحریم‌ها رای مخالف دادند و آن را فرصت‌سوزی خواندند.

رجب طیب اردوغان که میانجی‌گری‌اش مورد قبول قدرت‌های غربی واقع نشده بود پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت اظهار داشت حتی به ایران این فرصت داده نشد که به توافقنامه تهران برای مبادله اورانیوم عمل کند و درصورتی که ایران به تعهد خود عمل نمی‌کرد، چنین قطعنامه‌ای به تصویب برسد.

لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل نیز که خود شخصا به تهران رفت تا شاهد امضای توافقنامه تهران باشد پس از تصویب قطعنامه درتلویزیون این کشور گفت: «تاسف‌بار اینکه این بار ایران می‌خواست مذاکره کند و آنهایی که نمی‌خواستند مذاکره کنند کسانی بودند که گمان می‌کنند زور همه چیز را حل می‌کند.»
XS
SM
MD
LG