لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

حمایت دوباره آیت‌الله خامنه‌ای از دولت احمدی‌نژاد در دیدار با خبرگان


آیت‌الله علی خامنه‌ای روز پنج‌شنبه در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در پایان نشست دو روزه این مجلس بار دیگر با حمایت کامل از دولت محمود احمدی‌نژاد «فتنه سال ۸۸»، به گفته خود، را کار «اقلیتی معدود» و نمونه ایستادگی مردم «بر ارزش‌های اسلام و انقلاب» دانست.

آقای خامنه‌ای با تأکیدی دوباره بر این که «دست دشمنان» در اعتراضات مردم در سال گذشته «کاملا آشکار» بود گفت که «جبهه استکبار» همواره تلاش کرده است «معارضان داخلی» را فعال نگه دارد.

رهبر جمهوری اسلامی که در سال‌های ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد و به‌ویژه در سال گذشته همزمان با انتخابات همواره بدون توجه به انتقادات بی‌شمار از شیوه مدیریت رئیس جمهور کنونی ایران از او حمایت کرده در سخنان خود اعلام کرد که «امروز کشور صحنه کار، تلاش و سازندگی است» و «کارهای مهم» و «بسیار ارزشمند» در کشور انجام گرفته است.

گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای در حالی است که در هیچ زمانی در پنج سال گذشته میزان انتقادات از دولت و مدیریت محمود احمدی‌نژاد به این اندازه نبوده و کار آن قدر بالا گرفته است که حتی جناح اصول‌گرایان در جمهوری اسلامی آقای احمدی‌نژاد را به «موازی‌کاری»، «قانون‌شکنی» و «بی‌توجهی به مصوبات لازم‌الاجرای مجلس» متهم می‌کنند.

اما انتقادات کنونی در داخل ایران به دولت دهم منحصر نیست و نوک پیکان آنها به‌ویژه در یک سال و اندی گذشته متوجه خود رهبر جمهوری اسلامی نیز شده است:‌ از شعارهای معترضان به نتیجه انتخابات در سال گذشته تا انتقاد عده‌ای از آیات عظام و علما از جمله آیت‌الله علی‌محمد دستغیب.

این مرجع تقلید شیرازی که بارها از سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات در ایران انتقاد کرده در آستانه برگزاری نشست مجلس خبرگان با انتشار نامه‌ای خطاب به اعضای این مجلس، از آنها خواست تا به جای پرداختن به مباحث انحرافی و حاشیه‌ای، به خواست اصلی ملت توجه کنند و نسبت به تخلف از اجرای قانون اساسی تذکر دهند.

هر چند بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد وی را بر عهده دارد، این مجلس که ریاست آن را در حال حاضر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برعهده دارد، هیچ‌گاه از اختیارات قانونی خود برای نظارت بر عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای استفاده نکرده است.

این بار نیز مجلس خبرگان همچون همیشه در پایان نشست دوره‌ای خود بی آن که هیچ سخنی از انتقادات موجود در کشور به میان آورد آیت‌الله خامنه‌ای را «تنها» شخص صاحب صلاحیت برای مقام رهبری در ایران دانست.

در مقابل علی خامنه‌ای در سخنان خود با اعضای خبرگان همچنین با خطاب کردن خود به عنوان «رهبری نظام» عملکرد خود را با روح‌الله خمینی،‌ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، مقایسه کرده و گفت که او هم همواره از مسئولان زمان خود دفاع می‌کرده است.

آقای خامنه‌ای تأکید کرد: «در ۲۰ سال گذشته هم رهبری نظام بر اساس سیره امام خمینی از دولت‌ها حمایت کرده و باز هم دفاع خواهد کرد.»

این در حالی است که در هشت سال ریاست جمهوری محمد خاتمی در ایران، با وجود فشارها بر او و اتفاقات فراوان، کمتر پیش آمد که رهبر جمهوری اسلامی برای رئیس جمهور وقت از در حمایت درآید و حمایت‌های بی‌دریغ او عمدتاً تنها منحصر به محمود احمدی‌نژاد بوده است.

به عقیده رهبر جمهوری اسلامی، مردم ایران در انتخابات سال گذشته «به شعارها و برنامه‌هایی رأی دادند که رنگ و بوی اسلامی و عدالت اجتماعی و ضدتجمل‌گرایی داشت».

این اظهار عقیده آیت‌الله خامنه‌ای در حالی است که اعلام نام محمود احمدی‌نژاد به عنوان برنده انتخابات سال گذشته در ایران به چنان اعتراضات و ناآرامی‌هایی در سطح کشور دامن زد که به گفته بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی در طول سی و یک سال تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده، اعتراضاتی که پس از اندک زمانی تیغ تیزشان بی‌توجه به آقای احمدی‌نژاد متوجه خود رهبر حکومت شد.
XS
SM
MD
LG