لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۲

محمدرضا باهنر: مجلس می‌تواند بحث عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کند


در ادامه واکنش‌ها به سخنان محمود احمدی‌نژاد در باره جایگاه مجلس، محمدرضا باهنر، از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی گفته است، مجلس می‌تواند، بحث عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کند.

محمدرضا باهنر، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه در گفت و گویی با سایت اینترنتی تابناک، به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد در باره جایگاه مجلس واکنش نشان داده و از آن با عنوان «توهمات» یاد کرده است.

وی در این باره گفته است:‌ «هیچ تغییری در قانون اساسی ایجاد نشده است که بتواند بحث آقای رئیس جمهور را مستقر کند و این سخنان بیشتر توهمات است».

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه ایران با بیان اینکه قوه مجریه «بالاترین قوه کشور» است، گفته بود، دوره‌ای که مجلس در رأس امور بود، سپری شده است.

رئیس دولت دهم در این گفت‌وگو که متن کامل آن در شماره روز یکشنبه روزنامه ایران منتشر شده، در این باره گفته بود: «قوه مجریه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها یک جمله حضرت امام را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند».

این در حالی است که محمدرضا باهنر با بیان این که اختیارات رئیس جمهور در بخش‌هایی حتی کاهش هم یافته، گفته است: «نقشه راه را مجلس طراحی و تدوین می‌کند و دولت موظف است به دنبال مجلس حرکت کند».

این نماینده مجلس همچنین افزوده است: «نظام ما مجلس را ناظر بر عملکرد دولت قرار داده است که هم قانون تصویب کند و هم بر اجرا و عملکرد آن نظارت داشته باشد و مجلس این نظارت را اعمال خواهد کرد. انشاءالله که آن روز پیش نیاید، اما در هر صورت مجلس شورای اسلامی می‌تواند بحث عدم کفایت رئیس جمهور را طرح کند».

همچنین محمدتقی رهبر، رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس نیز از سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره جایگاه مجلس ابراز شگفتی کرده و در این باره به روزنامه تهران‌امروز گفته است: «عجیب است که برخی بخواهند خود را راس امور تعریف کنند. فرمایشات حضرت امام همانند قانون اساسی است که زمان مشخصی ندارد و برای همیشه لازم الدرک و لازم‌الاجراست».

حمیدرضا فولادگر، دیگر نماینده اصولگرای مجلس نیز به رد سخنان محمود احمدی‌نژاد پرداخته و گفته است، کسی حق ندارد، سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی را تغییر دهد.

جواد آرین‌منش، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز سخنان محمود احمدی‌نژاد را باعث ایجاد تشنج و ایجاد اختلاف میان دولت و مجلس دانسته و گفته است: «هرگونه زیاده‌خواهی و انحصارطلبی ضمن اینکه شکاف بین قوای سه‌گانه را تشدید می‌کند به ضرر مردم نیز هست».

علی عباسپورتهرانی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره مجلس را در راستای «مخالفت‌های عملی» وی با مصوبات مجلس ارزیابی کرده و گفته است:‌«دولت اکنون مصوبات شورای نگهبان و شورای تشخیص مصلحت نظام را نمی‌پذیرد و ما اکنون با پدیده جدیدی رو به رو هستیم که برای نظام خطرناک به نظر می‌رسد».

وی با متهم کردن دولت به «در افتادن با روحانیت و تضعیف مجلس» افزوده است: «اگر منظور رئیس ‌جمهور این است که هر آنچه دولت می‌خواهد، مجلس باید تصویب کند این برداشت نادرست است. مجلس نیز هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد. مجلس فقط تابع قانون اساسی و مقام معظم رهبری است».
XS
SM
MD
LG