لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

مهمانپرست:‌ انگیزه سیاسی دیپلمات‌های مستعفی را کسی باور نمی‌کند


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت که دو دیپلمات ایرانی در کشورهای فنلاند و بلژیک ‌که به تازگی «در اعتراض به سرکوب مردم» از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند، به دنبال منافع شخصی بوده و انگیزه سیاسی نداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه استعفای دو دیپلمات ایرانی در فنلاند و بلژیک را کاری «زشت و تخلف اداری» دانسته و در عین حال هرگونه انگیزه سیاسی برای این اقدام را رد کرده است.

وی که در کنفرانس خبری هفتگی خود با خبرنگاران در تهران سخن می‌گفت، در این‌ باره گفته است: «این که ادعا می‌شود این دو مشغول کار بودند و به دلایل خاص استعفا داده‌اند این طور نیست، اگر کسی قصد سیاسی داشته باشد بعد از گرفتن ۱۵ ماه حق ماموریت این کار را انجام نمی‌دهد».

چندی پیش فرزاد فرهنگیان، رایزن دوم سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل، و حسین علیزاده، رایزن سوم و معاون سرپرست نمایندگى ایران در فنلاند، از سمت خود کناره‌گیری کرده بودند.

در حالی که دیپلمات‌های مستعفی انگیزه خود را از این اقدام اعتراض به سرکوب مردم و نپذیرفتن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اعلام کرده‌اند، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از این اقدام با عنوان «تخلف اداری» یاد کرده است.

آقای مهمانپرست در این باره گفته است: «ما این نوع تخلفات را زشت می‌دانیم که البته در همه کشورها ممکن است اتفاق بیفتد و تاثیری نیز بر عملکرد وزارت خارجه و کارمندانش ندارد».

وی همچنین با بیان این که ماموریت دیپلمات‌های مستعفی به پایان رسیده بود، درباره انگیزه سیاسی این افراد از استعفا نیز گفته است: ‌«انگیزه سیاسی این افراد را نه در وزارت خارجه و نه در خارج از کشور کسی باور نمی‌کند. به نظر می‌رسد این افراد نوعی توجیه و منافع شخصی داشته‌اند».

این در حالی است که محمدرضا حیدری، کنسول سفارت جمهوری اسلامی در اسلو، که دی‌ماه سال گذشته در اعتراض به «کشتار» معترضان به نتایج انتخابات از سمت خود کناره‌گیری کرده و کمپین سفارت سبز را بنیانگذاری کرده است، پیشتر بر انگیزه‌های سیاسی دیپلمات‌های مستعفی تاکید کرده بود.

آقای حیدری در این باره به رادیوفردا گفته بود: «آقای فرهنگیان در چارچوب کمپین سفارت سبز و در ندایی که خواستار این شده که نمایندگان و دیپلمات‌ها به جای نمایندگی دولت کودتا، نماینده مردم مظلوم ایران باشند و با توجه به خفقانی که دولت جمهوری اسلامی ایجاد کرده، به ما پیوستند تا فریاد مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند».

همچنین پیشتر نیز حسین علیزاده سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را، که گفته بود آقای علیزاده استعفا نداده و فقط ماموریتش به پایان رسیده و تقاضا کرده تا پایان سال تحصیلی فرزندانش در فنلاند بماند، رد کرده بود.

این دیپلمات پیشین سفارت ایران در فنلاند در گفت‌وگو با رادیوفردا همچنین گفته بود: «ما نیز سلولی از سلول‌های جامعه ایران عزیزمان هستیم. ما هم انسانیم، ما هم وجدان داریم... ما هم برای فرزندان خود پاسخی نداشتیم در مقابل این همه ظلم، این همه فجایع و نمی‌توانستیم توجیه کنیم این همه رفتار نابخردانه‌ای که از یک دولت می‌بینید».

«هیچ حکم قطعی برای سکینه محمدی‌آشتیانی صادر نشده»

رامین مهمانپرست همچنین در پاسخ به پرسشی درباره صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی‌آشتیانی، صدور هر گونه حکم قطعی برای این زن تبریزی را به خاطر «روابط نامشروع» رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در این باره گفته است:‌ «این خانم دو جرم داشته، یکی قتل که بعد از پیگیری موضوع قتل معلوم شده است وی با افراد متعددی ارتباط نامشروعی داشته که البته تاکنون هیچ حکم قطعی صادر نشده است».

این اظهارات آقای مهمانپرست پس از آن بیان می‌شود که محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا، منکر صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی ‌آشتیانی شده و گفته بود: «این خانم به هیچ وجه به سنگسار محکوم نشده‌ است، خبری که در رسانه‌های امریکایی منتشر شده کاملاً جعلی است».

این در حالی است که براساس اعلام مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، از سوی دادگاه به اتهام زنای محصنه به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام به وسیله دار محکوم شده است.

پیش از این در تیرماه سال جاری، رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی اعلام کرده بود، بنا بر دستور رئیس قوه قضائیه حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی متوقف شده‌ است و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «با وجود قطعیت حکم صادره، با پیگیری‌های ستاد حقوق بشر تاکنون این حکم به مرحله اجرا در نیامده‌ است».

«حسین درخشان مطابق قوانین ایران محاکمه می‌شود»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حسین درخشان، وبلاگ‌نویس زندانی در ایران، گفته است: «ما در ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم و کسی را که دارای دو تابعیت باشد قبول نداریم. این فرد تابعیت ایران دارد و مطابق قوانین ایران به وضعیت او رسیدگی می‌شود».

روز دوشنبه گزارش‌هایی درباره درخواست حکم اعدام برای حسین درخشان،‌ که علاوه بر تابعیت ایران، شهروند کانادا نیز محسوب می‌شود، در برخی از سایت‌های اینترنتی منتشر شده بود که یکی از بستگان وی نیز این گزارش‌ها را تایید کرده است.

آقای درخشان در مهرماه سال ۱۳۸۷ پس از بازگشت به کشور بازداشت شد و هچنان در زندان به سر می‌برد و در این مدت اطلاعات چندانی درباره وضعیت و سرنوشت وی منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG