لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

عضو کمیسیون امنیت مجلس: دیپلمات‌های پناهنده مشکل روحی دارند


فرزاد فرهنگیان که در سفارت ایران در بلژیک رایزن بود هفته گذشته به نشانه اعتراض از کار خود استعفا کرد
فرزاد فرهنگیان که در سفارت ایران در بلژیک رایزن بود هفته گذشته به نشانه اعتراض از کار خود استعفا کرد
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهار نظری درباره پناهنده شدن برخی از دیپلمات‌های ایرانی به کشورهای اروپایی دلیل پناهندگی این دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را داشتن مشکلات روحی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد کرمی راد، این عضو کمیسیون مجلس، در این باره افزود: «از دیدگاه بنده مشکلات شخصی، فردی و نفسانی این دیپلمات‌ها دلیل اصلی پناهندگی‌شان است.»

اشاره وی به سه دیپلمات ایرانی است که به نشانه اعتراض به سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست ‌جمهوری ایران از سمت خود استعفا داده‌اند. فرزاد فرهنگیان، رایزن دوم سفارت ایران در بروکسل، پایتخت بلژیک، که روز جمعه گذشته استعفا کرد و راهی اسلو، پایتخت نروژ، شد، سومین دیپلمات پناهنده ایرانی است.

محمدرضا حیدری، از سفارت ایران در نروژ، و حسین علیزاده، از سفارت ایران در فنلاند، دو نفری بودند که پیش از آقای فرهنگیان از مسئولیت خود استعفا کردند.

محمد کرمی راد، نماینده مجلس، در ادامه با اشاره به اعلام پناهندگی این دیپلمات‌ها افزود: «برخی از این افراد دارای مشکلات روحی هستند و با پایان مأموریت‌شان برای آن که بهانه‌ای برای باقی ماندن در کشور مورد نظر داشته باشند به دنبال شرایطی برای پناهندگی می‌گردند و بر همین اساس مطالبی را مانند آن چه در رابطه با این افراد شنیده شد بیان می‌کنند.»
سخنان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد «دقت» در «گزینش» دیپلمات‌ها در حالی بیان می‌شود که هر سه دیپلمات مستعفی دارای سوابق طولانی کار در نهاد وزارت خارجه جمهوری اسلامی هستند.

وی افزود: «وزارت خارجه باید دقت بیشتری در اعزام دیپلمات‌های خود داشته باشد و از تجارب تلخی که اخیرا به وجود آمده در گزینش‌هایش استفاده کند.»

سخنان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد «دقت» در «گزینش» دیپلمات‌ها در حالی بیان می‌شود که هر سه دیپلمات مستعفی دارای سوابق طولانی کار در نهاد وزارت خارجه جمهوری اسلامی هستند.

فرزاد فرهنگیان، دانش‌آموخته دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی، مدت ۲۳ سال کار در وزارت خارجه ایران را در سابقه خود دارد و حسین علیزاده، کاردار موقت پیشین سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند، ۲۱ سال و محمدرضا حیدری، کنسول سابق سفارت جمهوری اسلامی در نروژ، به مدت ۲۰ سال در وزارت امور خارجه ایران انجام وظیفه کرده‌اند.

پس از خبر استعفای اعتراضی حسین علیزاده در فنلاند، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، گفته بود آقای علیزاده استعفا نکرده و فقط ماموریتش به پایان رسیده و تقاضا کرده تا پایان سال تحصیلی فرزندانش در فنلاند بماند.

این اظهارات واکنش آقای علیزاده را به دنبال داشت و وی در گفت‌وگو با رادیوفردا سخنان رامین مهمانپرست را رد کرد.

وی گفت: «من نه نفر اول هستم، نه مطمئن باشید که نفر آخر. اصلاً شما فرض کنید که حرکت ما از غرض‌ورزی شخصی است. ما می‌خواهیم در اروپا متمتع شویم و صفا کنیم. اما آقای مهمانپرست، من از درد ملت می‌گویم. مغولان اگر با ما این کار را کردند، مغول بودند.»

محمدرضا حیدری، دیپلمات مستعفی در نروژ، نیز پس از استعفای خود از «ناراضی» بودن برخی از کارکنان وزارت امور خارجه ایران و احتمال کناره‎گیری آنها از سمت‌هایشان و پناهندگی به کشورهای دیگر خبر داده‌بود.
XS
SM
MD
LG