لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

«محکومیت حسين درخشان به بیش از نوزده سال زندان»


گزارش ها حاکی است قاضی پرونده حسين درخشان، وبلاگ نويس ايرانی – کانادايی حکم صادر کرده و رای به ۱۹ و نيم سال زندان برای اين وبلاگ نويس داده است.

به گزارش وبسايت مشرق نيوز، يک منبع آگاه در گفت وگو با اين سايت از صدور حکم حسين درخشان اعلام کرده و گفته است حسين درخشان علاوه بر مجازات حبس، به بازگرداندن پول هايی که دريافت کرده، محکوم شده است.

يک منبع نزدیک به خانواده حسین درخشان در گفت وگو با راديو فردا، خبر محکومیت حسين درخشان را تاييد کرده است. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران و گزارشگران بدون مرز هم در بيانيه های جداگانه ای خبر محکومیت آقای درخشان را تاييد کرده و به آن اعتراض کرده اند. خبرگزاری های آسوشيتد پرس و رويترز هم در گزارش هایی در این زمینه منتشر کرده اند.

سايت مشرق نيوز درباره حکم حسین درخشان نوشته است: « بنا بر اين حکم که روز سه شنبه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی صادر شد، حسين درخشان، به جرم همکاری با دولت های متخاصم، تبليغ عليه نظام اسلامی، تبليغ به نفع گروهک های ضد انقلاب، توهين به مقدسات و راه اندازی و مديريت سايت های مبتذل و مستهجن، به ۱۹.۵ سال حبس تعزيری، پنج سال محروميت از عضويت در احزاب و فعاليت در رسانه ها و بازگرداندن وجوه اخذشده محکوم شده است.»

طبق این گزارش، گفته شده حسين درخشان مبلغ ۳۰هزار و ۷۵۰ يورو، دوهزار و ۹۰۰ دلار و ۲۰۰ پوند انگليس هم باید بپردازد. بر اساس قوانين آيين دادرسی، اين حکم در صورت ابلاغ رسمی، تا بيست روز قابل تجديد نظرخواهی است.

تاکنون مقامات قضایی جمهوری اسلامی در مورد حکم حسین درخشان موضعگیری نداشته اند و این اخبار را تایید و یا تکذیب نکرده اند.

گزارشگران بدون مرز روز سه شنبه اين «حکم و روند بررسی پرونده را ناعادلانه» دانسته و از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، خواسته در اين پرونده دخالت کرده و موجبات آزادی اين وبلاگنويس را فراهم کند.

به نوشته بيانيه گزارشگران بدون مرز، حسين درخشان پس از اين که از سوی نزديکان محمود احمدی نژاد اطمينان پيدا کرد که در صورت بازگشت به ايران تحت پيگرد قانونی قرار نخواهد گرفت، به ايران بازگشت ولی در مهرماه ۸۷ بازداشت شد.

گزارشگران بدون مرز می گوید: «صدور چنين حکمی سنگينی عليه يک وبلاگ نويس در ايران بی‌سابقه است. اين حکم نشانگر خواست تبديل مورد حسين درخشان به «سرمشقی» برای ديگران است، در حالی که اين پرونده، سناريو ساخته شده از سوی مقامات امنيتی - قضايی ايران است.»

این بیانیه می افزاید: «حسين درخشان در وبلاگ خود از اصول انقلاب اسلامی و رهبران آن و از سياست های محمود احمدی نژاد دفاع می کرد. جامعه جهانی و کانادا نيز بايد خواهان لغو اين حکم سنگين و آزادی فوری حسين درخشان شوند.»

وی که علاوه بر تابعيت ايران، شهروند کانادا نيز محسوب می‌شود، در مدت حضور خود در خارج از کشور به اسرائيل نيز سفر کرده بود که گفته می‌شود، از جمله اتهام‌های وی «ارتباط با اسرائيل» است.

عليرضا جمشيدی، سخنگوی وقت قوه قضاييه جمهوری اسلامی، در دی ماه سال ۱۳۸۷ با تاييد خبر بازداشت حسين درخشان، اتهام وی را «توهين به مقدسات» اعلام کرده بود.

پيشتر برخی گزارش ها در مورد احتمال حکم اعدام برای اين وبلاگنويس منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG