لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

«احتمال خروج ژاپن از پروژه میدان نفتی آزادگان»


میدان نفتی آزادگان
میدان نفتی آزادگان
رسانه‌های ژاپن روز پنجشنبه اعلام کردند که امکان دارد شرکت نفتی اینپکس ژاپن برای جلوگیری از قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های تحریمی از سوی ایالات متحده، از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان کنار بکشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، رسانه‌های ژاپن روز پنجشنبه،‌ به نقل از منابع دولتی اعلام کردند که شرکت توسعه نفتی اینپکس که دولت ژاپن بزرگترین سهامدار آن است، برای جلوگیری از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های ایالات متحده تصمیم گرفته است از فعالیت در حوزه نفتی جمهوری اسلامی کنار کشیده و از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان در غرب اهواز انصراف دهد.

این خبرگزاری می‌افزاید که سخنگوی شرکت اینپکس گفته است که این شرکت هنوز تصمیم قطعی در این مورد نگرفته است و تصمیم دارد در این زمینه با دولت ژاپن مشورت کند و این در حالی است که خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از آکیهیرو اوهاتا، وزیر بازرگانی ژاپن اعلام کرده است که اینپکس در صدد است از ادامه این پروژه انصراف دهد.

شرکت توسعه نفتی اینپکس که از سال ۲۰۰۱ پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان را در دست گرفته، اعلام کرده است که تا کنون در حدود ۱۴۸ میلیون دلار برای پروژه آزادگان هزینه کرده است و این در حالی است که گفته شده است توسعه کامل این میدان ۲ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی کشف شده توسط ایران در سی سال گذشته است که ذخیره آن حدود ۲۶ میلیارد بشکه نفتی تخمین زده می شود.

این میدان در سال ۲۰۰۸ تولید خود را آغاز کرده است و به گفته شرکت اینپکس در حال حاضر حدود ۴۵ هزار بشکه نفتی از آن استخراج می‌شود و این در حالی است که این میدان روزانه ظرفیت استخراج ۲۶۰ هزار بشکه نفتی را دارد.

دولت ژاپن که در اواسط شهریورماه در همراهی با چهارمین دور تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند، در حدود ۱۸.۷ درصد از سهام اینپکس را در اختیار دارد.

به دنبال به اجراء در‌آمدن تحریم‌های مضاعف ایالات متحده علیه ایران که به موجب آن شرکت‌هایی که کالا و خدمات لازم برای تولید بنزین در ایران را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند، از سوی آمریکا تحریم خواهند شد، وزیر بازرگانی وقت ژاپن، اعلام کرد که تغییرات چندانی در سرمایه‌گذاری‌های نفتی شرکت اینپکس در ایران به وجود نخواهد آمد، اما اکنون به نظر می‌رسد که این شرکت تصمیم دارد تا برای جلوگیری از قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های تحریم‌شده توسط ایالات متحده از ادامه پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان دست بکشد.

دولت ژاپن در اواسط شهریور ماه در همراهی با چهارمین دور از تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند که هدف آن‌ها عمدتاً، افراد، بانک‌ها و شرکت‌هایی است که به باور اعضای شورای امنیت سازمان ملل با برنامه‌های اتمی ایران مرتبط هستند.
XS
SM
MD
LG