لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در آبان اجرا می‌شود


با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قیمت بنزین به ۴۰۰ تومان افزایش می یابد.
با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قیمت بنزین به ۴۰۰ تومان افزایش می یابد.
در حالی که پیشتر دولت محمود احمدی‌نژاد هرگونه تاخیری در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌‌ها را تکذیب کرده بود، گزارش‌های تازه حاکی از آن است که اجرای این قانون یک بار دیگر به تاخیر افتاده و به آبان ماه موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز جمعه از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها در ماه آبان خبر داده است.

وی در این باره به خبرنگاران گفته است: «مبلغ یارانه‌های نقدی در آخر ماه جاری در حساب افراد خواهد بود، اما این مبلغ تا زمان تغییر قیمت‌ها قابل برداشت نخواهد بود».

اعلام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ماه آبان در حالی است که پیشتر دولت محمود احمدی‌نژاد هرگونه تاخیری در اجرای این قانون را تکذیب کرده و بر اجرای آن در ماه مهر تاکید کرده بود.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ابتدا قرار بود، از فرودین ماه سال جاری اجرا شود، اما دولت محمود احمدی‌نژاد اجرای این قانون را به نیمه دوم سال جاری موکول کرد و محمود احمدی‌نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی در شهریور ماه گفته بود، یارانه‌های نقدی اول مهر به حساب مردم واریز خواهد شد.

با این حال در روز سی‌ام شهریور ماه محمدحسین فرهنگی، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، از تاخیر یک ماهه در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده بود.

اما بلافاصله بهروز مرادی، مدیر عامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، تعویق یک‌ ماهه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را رد کرده و گفته بود، این قانون در «موعد قانونی مقرر» اجرا خواهد شد.

وی در عین حال با بیان این که «هیچگاه» اول مهر ماه به عنوان تاریخ قطعی و دقیق اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت اعلام نشده، اظهار داشته بود:«قرار است این قانون در مهرماه اجرا شود و تاکنون تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است، اما مردم مطمئن باشند یارانه نقدی در مهرماه به حسابشان واریز می‌شود».

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در روز ۱۸ اسفند ماه سال گذشته خورشیدى از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشته و سپس به تایید شوراى نگهبان نیز رسیده بود.

اما پس از تصویب این قانون و ابلاغ آن به دولت براى اجرا، محمود احمدى‌نژاد اعلام کرد، به دلیل عدم موافقت نمایندگان با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانى دولت از محل اجراى این قانون حاضر به اجراى آن نیست.

نمایندگان مجلس در جریان بررسى قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانى دولت از محل اجراى این قانون مخالفت کرده و آن را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده‌ بودند.

بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قرار است ۵۰ درصد درآمد حاصل از آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شده و ۳۰ درصد به درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد.

«بنزین ۴۰۰ تومانی از آبان ماه»

همزمان ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اعلام این که قیمت بنزین بدون سهمیه با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده، گفته است: «از آبان ماه امسال این نرخ اعمال خواهد شد».

هم اکنون دارندگان خودرو در ایران هر ماه ۶۰ لیتر بنزین با قیمت لیتری ۱۰۰ تومان دریافت می‌کنند و در صورت مصرف بیشتر از سهمیه تعیین شده، باید برای هر لیتر ۴۰۰ تومان بپردازند.

در این میان خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره پیامد‌های اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، از نگرانی مردم ایران نسبت به افزایش شدید قیمت فرآورده‌های سوختی در راستای اجرای این قانون خبر داده است.

به باور تحلیل‌گران افزایش ناگهانی قیمت سوخت و کالاهای اساسی ممکن است به نارضایتی مردم از حکومت که به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی، وارد مرحله تازه‌ای شده است، دامن بزند.
XS
SM
MD
LG