لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

استقبال لبنانی‌های قدردان کمک‌های جمهوری اسلامی از احمدی‌نژاد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه سفر مناقشه برانگیز خود به بیروت، پایتخت لبنان، را در میان استقبال «هزاران لبنانی شیعه» آغاز کرد. این در حالی است که مقامات حزب‌الله روز گذشته اعلام کردند که از سال ۲۰۰۶ نزدیک به یک میلیارد دلار ایران صرف بازسازی این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هزاران شیعه لبنان روز چهارشنبه در حاشیه مسیر فرودگاه بیروت تا کاخ ریاست جمهوری این کشور با پاشیدن برنج و انداختن گل بر سر آقای احمدی‌نژاد از او استقبال کرده‌اند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی در فرودگاه بیروت مورد استقبال عده‌ای از مسئولان بلندپایه لبنان از جمله نبیه بری، رئیس مجلس، جمعی از وزرا و نمایندگان مجلس این کشور، و همین طور نماینده سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، قرار گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد در اولین بخش از سفر خود به کشور لبنان با میشل سلیمان، همتای لبنانی خود، دیدار خواهد داشت.

در حالی که تلویزیون دولتی ایران مراسم استقبال از محمود احمدی‌نژاد را به طور مستقیم نمایش می‌داد، خبرگزاری ایسنا همچنین می‌گوید که عده‌ای در فرودگاه بیروت به زبان فارسی شعار داده‌اند که «ابوالفضل علمدار، احمدی را نگه دار».

خبرگزاری رویترز به نقل از تعدادی از افرادی که به استقبال آقای احمدی نژاد رفته‌اند می‌گوید که آنها به دلیل بازسازی لبنان قدردان او هستند. «اگر او نبود، ما هنوز در چادر زندگی می‌کردیم.»

این در حالی است که عده زیاد دیگری در لبنان از جمله برخی از مقامات بلندپایه در دولت این کشور و به‌ویژه سنی‌مذهب‌های این کشور از سفر دوروزه آقای احمدی‌نژاد به بیروت ابراز ناخشنودی کرده‌اند.

به گفته خبرگزاری رویترز، بزرگ‌ترین فراکسیون در مجلس لبنان به رهبری سعد حریری، پسر رهبر فقید این کشور، محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده است که از لبنان به عنوان «پایگاه ایران در مدیترانه» بهره می‌گیرد.

از سوى ديگر، هفته گذشته، پوسترهايى عليه آقای احمدى‌نژاد در خيابان‌هاى شهر تريپولى، در شمال لبنان، نصب شده بود که بر آنها صورت او با خط قرمز ضرب‌در خورده و زير آن به عربى نوشته شده بود: «لا أهلا" و لا سهلا"، لا بولايه الفقيه فى لبنان» (خوش نيامديد؛ نه به ولايت فقيه در لبنان).

محمود احمدی‌نژاد صبح روز چهارشنبه پیش از آغاز سفر خود به بیروت در واکنش به این ابراز احساسات منفی نسبت به خود آنها را بی‌اهمیت خواند و گفت که «طبیعی است که بدخواهان این موضوع را نپسندند».

او همچنین یکی از اهداف خود از این سفر را «تعميق روابط دوجانبه و افزايش همكاری‌‌های اقتصادی، علمی، گردشگری، بهداشتی، سياسی و سرمايه‌گذاری‌‌های مشترک» اعلام کرد.

با این حال رئیس جمهور ایران اشاره نکرد که ایران در مقابل کمک‌های فراوان خود تاکنون چه چیز از لبنان دریافت کرده است.

سفر رئیس جمهور ایران به لبنان در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده نیز با ابراز نگرانی از این سفر، به اتباع آمریکایی ساکن لبنان در مورد امکان بروز خشونت هشدار داده و از شهروندان خود خواسته است تا به دلایل امنیتی ‌در مدت حضور آقای احمدی‌نژاد در لبنان به این کشور سفر نکنند.

طبق برنامه آقای احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه از شهرهای جنوبی لبنان در نزدیکی اسرائیل که در درگیری‌های سال ۲۰۰۶ به‌شدت آسیب دیدند دیدار خواهد کرد، شهرهایی که خانه‌های آنها اغلب با کمک مالی ایران بازسازی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG