لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

آخرین تدارکات سفر احمدی نژاد؛ نمایش «روزهای سبز» در لبنان ممنوع شد


پوستر «جبهة العمل الاسلامى- هيئة الطوارى» علیه سفر محمود احمدی نژاد به لبنان در بندر تریپولی
پوستر «جبهة العمل الاسلامى- هيئة الطوارى» علیه سفر محمود احمدی نژاد به لبنان در بندر تریپولی
تاخير در اكران فيلمى ايرانى در جشنواره فيلم بيروت كه سركوب معترضين انتخابات ايران را به تصوير كشيده، يكى از تدابيرى است كه اين روزها دولت لبنان، سازمان حزب الله و نيروهاى ايرانى مستقر در لبنان براى استقبال از محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران انديشيده اند.

آمدن احمدى نژاد به لبنان همچنان موجب عميق تر شدن شكاف در جامعه لبنان شده است اما دولت لبنان مى خواهد از اقداماتى كه به اختلافات دامن بزند، جلوگيرى كند.

در اين راستا، مسوولان لبنانى از دست اندركاران جشنواره فيلم بيروت خواسته اند كه فيلم ايرانى «روزهاى سبز»، كار خانم حنا مخملباف را فعلا اكران نكنند.

طبق جدول زمانى از پيش تعيين شده جشنواره، مى بايست اين فيلم يكشنبه و چهارشنبه اكران شود؛ اما چهارشنبه همان روزى است كه احمدى نژاد سفر رسمى خود به بيروت را آغاز مى كند.

مسوولان جشنواره مى گويند كه درخواست «تعويق» مطرح شده است نه لغو. خانم كولت نوفل مسوول جشنواره گفته است كه پيش از پايان جشنواره، فيلم اكران خواهد شد.

«روزهاى سبز» حكايت بخشى از خشونت ها و سركوبگرى هاى اخير ايران ازنگاه دخترى دوربين به دست است كه به ميان مردم در اوج اعتراض هاى سال گذشته تهران رفته است.

حنا مخملباف، جوان ترين فرزند فيلمساز محسن مخملباف، بلافاصله پس از آغاز اعتراضات خيابانى بهار سال گذشته در حالى كه در تهران بود، توانست بخشى از اين اعتراضات را ثبت كند.

محدوديت براى اكران «روزهاى سبز» در جشنواره بيروت، امكان ديدن روايت ديگرى از رخدادها در ايران امروز را از مردم لبنان سلب مى كند.

لبنانى ها در طول سه دهه اخير عادت كرده اند كه از طريق سازمان حزب الله بشنوند كه ملت ايران پشتيبان راسخ جمهورى اسلامى و حاكميت آن است و دست سركوبگر نيروهاى انتظامى و بسيجى ايران كه در تظاهرات يك سال اخير مردم و بويژه جوانان ايران را كتك مى زدند و آنها را دستگير مى كردند، تنها از طريق برخى فيلم هاى خبرى در برابر چشم لبنانى ها تصوير شده بود.

در اعتراض هاى گسترده يك سال اخير، محسن مخملباف، پدر حنا مخملباف كه خود كارگردانى صاحب سبك با آوازه اى بين المللى است، در حمايت از نامزد اصلى معترض به نتيجه انتخابات، مير حسين موسوى، در اروپا فعاليت گسترده مى كرد و تاكيد داشت كه آقاى موسوى در نتيجه يك كودتاى تمام عيار نتوانسته است كه مقام رياست جمهورى را كه براى آن راى آورده است، در اختيار بگيرد.

ائتلاف «چهارده مارس» لبنان به رهبرى سعد حريرى، نخست وزير لبنان از دو هفته قبل از عواقب سفر احمدى نژاد به اين كشور ابراز نگرانى كرده و تاكيد كرده بود كه ايران همواره از لبنان براى پيشبرد منافع خود سوء استفاده كرده است.
فيلم «روزهاى سبز» حنا مخملباف از هنگامى كه مخفيانه از ايران خارج شد، تا كنون در جشنواره هاى ديگرى در جهان نمايش داده شده است؛ از جمله در جشنواره سال گذشته فيلم ونيز.

حسن نصرالله: ايران در برابر كمك بى دريغ به لبنان پشيزى نخواسته است

در همين حال، رسانه هاى لبنان و عرب زبان مى گويند كه حزب الله و ايران صدها هزار دلار براى استقبال گسترده از احمدى نژاد هزينه كرده اند؛ تداركاتى گسترده كه از بيروت تا مرز لبنان با اسرائيل را در بر گرفته است. از رقم هشتصد هزار دلار براى اين تداركات سخن رفته است.

نه تنها صدها هزار پوستر خوشآمد گويى و تصاوير احمدى نژاد و آيت الله خامنه اى و پرچم ايران براى اهتزاز و نصب آماده شده است، بلكه استاديوم بزرگ بيروت و اماكن بسيارى كه احمدى نژاد در آن حضور خواهد يافت، شاهد جنب و جوش گسترده است.

نظر به گسترش التهابات در صحنه سياسى لبنان از يك سو و حساسيت زياد اوضاع در مرزهاى جنوبى اين كشور با اسرائيل، چند عامل در تداركات و تدابير براى سفر احمدى نژاد دخالت دارند: دولت لبنان، حزب الله و مهره هاى ايرانى حاضر در لبنان.

روزنامه عرب زبان «الحيات» روز يكشنبه نوشت كه همه اين تدابير با دخالت گسترده سفارت ايران در لبنان و زير چشم صدها مهره امنيتى و اطلاعاتى ايران صورت مى گيرد.

در مرز لبنان با اسرائيل ساختمانى كه كپى بردارى از مسجد عمر در بيت المقدس است، با همان گنبد زرين قرار گرفته و قرار است احمدى نژاد در اقدامى نمادين به عنوان تلاش براى آزادى «قدس» و «حمايت از مقاومت» در اين مكان حضور يابد.

حسن نصرالله، دبيركل حزب الله، نیز روز شنبه از مردم لبنان خواست استقبال گسترده اى از احمدى نژاد به عمل آورند، و «كمك هاى بى دريغ ايران به خاطر عمران و آبادى همه لبنان» را ياد آور شد.

دبير كل حزب الله گفت: «احمدى نژاد به عنوان نماينده انقلاب اسلامى به لبنان مى آيد... انقلاب اسلامى موجب هم پيمانى راهبردى ميان ملت هاى عربى و ايجاد مقاومت اسلامى شد...آيت الله خامنه اى مانند امام خمينى از مقاومت لبنان و مقاومت فلسطين حمايت كرده است...دوره احمدى نژاد مسايل حساس و مهمى داشته است. اوست كه حمايت ايران از نهضت هاى مقاومت را تقويت كرده است. در مهم ترين نبرد (چهار سال پيش) اين ايران بود كه در كنار ما ايستاد و با انواع وسايل به ما كمك كرد. بعد از جنگ هم، ايران كمك بسيارى به بازسازى لبنان كرد. حمايت هاى مالى فراوان ايران به لبنان ادامه دارد. ايران امروز نيز حاضر به ادامه كمك هاى گسترده به لبنان است. ايران پشيزى در برابر اين كمك هاى بى دريغ خود از لبنان درخواست نكرده. حتى نگفته كه از من تشكر كنيد.»

سفر به جنوب لبنان

حسن نصرالله با تاييد اينكه احمدى نژاد به جنوب لبنان هم خواهد رفت، در مورد گزارش هايى كه در زمينه احتمال سنگ پرانى از سوى احمدى نژاد به خاك اسرائيل منتشر شده، گفت: «اگر از من بپرسيد، احمدى نژاد نه يك سنگ، كه خيلى چيزهاى ديگر مى تواند به اسرائيل پرتاب كند.»

خبرنگار نيويورك تايمز كه از جنوب لبنان ديدار كرده، هفته گذشته نوشت كه فضاى منطقه از زمان جنگ چهار سال پيش حزب الله با اسرائيل، كاملا عوض شده و ايران در پروژه هاى كلان خانه سازى و راهسازى و مرتبط كردن روستاهاى شيعه نشين جنوب با بزرگراه هاى شهرهاى ساحلى و طرح هاى عمرانى ديگر در لبنان با هدف تقويت وجهه حزب الله فعاليت مى كند و همزمان، با ارسال دهها هزار موشك و راكت، بار دیگر انبارهاى حزب الله را پر كرده است.

به نوشته نيويورك تايمز، روستاهاى شيعه نشينى كه در نبرد چهارسال پيش ويران شده بود، نه تنها بازسازى شده اند بلكه حزب الله نيروهاى وفادار به خود را كاملا بر آنجا مسلط كرده كه آنها به خود اجازه مى دهند هر كسى را مورد بازجويى قرار دهند و افرادى را كه مايل نيستند، اخراج كنند.

نيويورك تايمز نوشت: پرچم جمهورى اسلامى ايران در «بوستان ايران» در منطقه «مارون الراس» در اهتزاز است؛ جايى كه خانه هاى منطقه «آويويم» در شمال اسرائيل را مى توان به آسانى مشاهده كرد.

از سوى ديگر، هفته گذشته، پوسترهايى عليه احمدى نژاد در خيابان هاى شهر تريپولى، در شمال لبنان نصب شده بود.

در اين پوسترها، صورت احمدى نژاد با خط قرمز ضربدر خورده و زير آن به عربى نوشته شده بود: «لا أهلا" و لا سهلا"، لا بولايه الفقيه فى لبنان» (خوش نيامديد، نه به ولايت فقيه در لبنان).

پوسترها امضاى «جبهة العمل الاسلامى- هيئة الطوارى»، يك تشكل سنى را داشت – هر چند كه ساعاتى بعد، پوسترها پايين آورده شده بود.

ائتلاف «چهارده مارس» لبنان به رهبرى سعد حريرى، نخست وزير لبنان از دو هفته قبل از عواقب سفر احمدى نژاد به اين كشور ابراز نگرانى كرده و تاكيد كرده بود كه ايران همواره از لبنان براى پيشبرد منافع خود سوء استفاده كرده است.

دولت هاى آمريكا و اسرائيل نيز در بيانيه هايى ناخشنودى خود را از اين سفر نشان داده اند.

سفير آمريكا در لبنان روز شنبه با اشاره به احتمالاتى كه در مورد بى ثبات شدن لبنان در آستانه انتشار گزارش دادگاه بين المللى پرونده قتل رفيق حريرى منتشر شده، دوباره گفت كه آمريكا نگران است و از ادامه كار دادگاه جنايى بين المللى براى روشن شدن حقايق قتل رفيق حريرى حمايت مى كند.
XS
SM
MD
LG