لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

احمدی نژاد و پر رونق ترین نمایش سیاسی در نیویورک


پوستر اعتراضی به سفر محمود احمدی نژاد در جریان دیدار وی از نیویورک در سال ۲۰۰۹
پوستر اعتراضی به سفر محمود احمدی نژاد در جریان دیدار وی از نیویورک در سال ۲۰۰۹
محمود احمدى نژاد در حاشيه برگزارى ۶۵ مين اجلاس مجمع عمومى سازمان ملل، پر رونق ترين نمايش سياسى روز را به خود اختصاص داده است. هفتمين سفر مشهورترين چهره سياسى ۳۰ سال اخير ايران، بعد از آيت الله خمينى، به پايتخت سياسى جهان، هفت روز به طول خواهد انجاميد.

به منظور عرضه پر رونق نمايش سالانه سياسى خود در نيو يورك، رييس دولت جمهورى اسلامى بيش از ۲۵۰ نفر از كاركنان دولتى و رسانه اى را در اين سفر همراه ساخته است.

آغاز شهرت

شهرت جهانى امروز احمدى نژاد كه از گمنامى نسبى به منصب رييس جمهورى ايران رسيد، در سال ۲۰۰۵ از نيو يورك آغاز شد. سفر ياد شده به دليل حمله احمدى نژاد به دولت آمريكا با واكنش هاى تند رسانه هاى خبرى روبرو گرديد و احمدى نژاد را به عنوان يك چهره خبر ساز تازه به دنيا معرفى كرد.

در ايران جناح هاى ميانه رو حضور او را در مجمع عمومى مورد انتقاد شديد قرار داده و ديدار وى را يك شكست سياسى معرفى كردند. نقش رسانه ها و چهره هاى سياسى منصوب به طرفداران هاشمى رفسنجانى كه در انتخابات رييس جمهورى از احمدى نژاد شكست خورده بود در اين حملات محسوس بود.

احمدى نژاد بى اعتنا به حملات مخالفان داخلى و طبيعت خبرى رسانه هاى خارجى، شركت در جلسات مجمع عمومى سازمان ملل را در دستور كار سالانه خود حفظ كرد و هر سال با آمادگى و تجربه اى بيشتر راهى نيويورك شد.

شهرت و قدرت

هدف اصلى احمدى نژاد از حضور در جلسات مجمع عمومى سازمان ملل كسب شهرت بيشتر و تبديل شهرت خارجى به نفوذ داخلى و استحكام مواضع به دست آمده در هرم قدرت نظام است. هدف ياد شده را احمدى نژاد و گروه وابسته به او در دولت و درون نهادهاى نظامى، اينك با باورى قويتر از پيش، همچنان دنبال مي كنند.

سومين حضور احمدى نژاد در نيو يورك و شركت او در جلسه سخنرانى دانشگاه كلمبيا به جنجال سياسى بزرگى در آمريكا انجاميد. حضور دهها هزار مخالف احمدى نژاد در نيو يورك و برگزارى تظاهرات عليه او، تنها به افزايش شهرت سياسى رييس دولت ايران كمك كرد. در نگاه احمدى نژاد اعتراض بيشتر معادل اعتبار بيشتر است؛ در جوامع آزاد مردم اعتراض مي كنند!

خودباورى

بعد از بازگشت از سفر اول نيويورك، محمود احمدى نژاد دامنه تبليغات سياسى پيرامون خود را در حوزه روحانيون داخلى نيز به محك زد و طى ديدارى با آيت الله جوادی آملی مدعى شد كه هنگام سخنرانى در اجلاس مجمع عمومى ضمن مسخ شدن روساى دولت هاى خارجى حاضر در جلسه، هاله نورى در اطراف او ديده شده است.

طى سفر ياد شده احمدى نژاد خواستار حضور در محل منهدم شده برج هاى دوگانه سازمان تجارت جهانى شد. اين درخواست را رودى جوليانى، شهردار وقت نيويورك، رد كرد و آن را توهين آميز و موجب انزجار مردم نيويورك خواند.

هم به دليل طرح درخواست بازديد از زمين سوخته حادثه تروريستى ۱۱ سپتامبر، و هم به دليل رد تقاضاى بازديد از آن،احمدى نژاد بيش از پيش در رسانه هاى آمريكا و بقيه جهان مطرح شد.

نوآورى

انكار هالوكاست و اعلام محو اسرائيل از نقشه جهان، نمايش هاى سياسى احمدى نژاد را در تماشاخانه نيويورك جذاب تر از هر نمايش حاشيه اى ديگرى در اين بزرگترين جشنواره سالانه سياسى جهان ساخت.

دنياى يكنواخت سياست بين الملل در چهره احمدى نژاد بازيگر تازه اى را يافته بود كه در عرضه نمايش هاى فردى، با استعدادتر از عيدى امين و قذافى و موگابه مي نمود.

احمدى نژاد در جشنواره سالانه نيويورك، كمدى سياسى خود را با نو آورى به مرزهايى برده بود فراتر از دسترسى و يا اراده بازيگران نسل پيش. اين نوآورى اگرچه همراه با انتقاد، در هر حال به داورى هاى بيشتر و ناگزير شهرت جهانگير بازيگر تازه راه مي برد.

فرشته يا اهريمن

نقش احمدى نژاد در نگاه بسيارى از منتقدان نمايش هاى سياسى جهان، نقش «مرد ستمگر» است. ولى براى بازيگرى مانند احمدى نژاد خوب و بد طبيعت نقش او آن قدر مهم نيست كه ايفاى هنرمندانه آن نقش.

احمدى نژاد در نمايش هاى سالانه جشنواره سياسى نيويورك لزوما به دنبال ايفاى نقش هملت و يا سهراب و يا مرد عنكبوتى نيست. او آماده است كه در نقش «افراسياب»، در نمايش رستم و سهراب و يا «رابين هود» و «آرسن لوپن» و حتى «جوكر» در فيلم مرد عنكبوتى نيز ظاهر شود با اين شرط كه منتقدان به تماشاى او بنشينند و او را انتقاد كنند.

احمدى نژاد انتقاد رسانه هاى غربى را به شهادت حق بودن خود و بطلان انتقادها عليه خود مي گيرد. بسيارى از مسلمانان نه چندان ميانه روى مخالف آمريكا و اسرائيل نيز در مصر و لبنان و پاكستان براى او كف مي زنند و هورا مي شكند.

عشق متقابل

احمدى نژاد شهرت خارجى و قدرت سياسى داخلى خود را در نيويورك پايه گذاشت و از اين جهت پايتخت سياسى جهان در نگاه رييس دولت ايران بى ترديد محبوب ترين شهر جهان است.

در سفر هفت روزه جارى محمود احمدى نژاد به نيويورك ۱۶ رسانه بزرگ آمريكايى در صف خريداران نمايش خصوصى او نوبت گرفته اند.

شبكه تلويزيونى «اى بى سى» آمريكا خانم كريستين امانپور را به ديدار احمدى نژاد فرستاد. سى ان ان آقاى لارى كينگ را كه سلطان گفت و گو هاى دو به دو است براى ملاقات با احمدى نژاد نامزد كرده است. گفت و گو با احمدى نژاد پايانه اى است براى كنار رفتن سلطانی كه بزودى باز نشسته مي شود. خبرگزارى آسوشيتدپرس براى ديدار و گفت و گوى اختصاصى با احمدى نژاد يك ساعت وقت گرفته بود.

مهارت بازيگر

در بسيارى از ديدارهاى رسانه اى، از احمدى نژاد و دولت او به بهانه حكم سنگسار سكينه محمدى، در زندان نگاه داشتن جاشوا فتال و شين بائر ( كوهنوردان آمريكايى)، افزايش تعداد اعدام ها و يا اعتراض هاى هاشمى و كروبى و موسوى انتقاد مي كنند.

در پاسخ به انتقادات، احمدى نژاد يا منكر حكم سنگسار مي شود، و يا انتقاد هاشمى را به حساب وجود آزادى سياسى در ايران مي گذارد و يا از اشاره به تعداد اعدام ها طفره مي رود.

آنچه در پايان نمايش فراموش مي شود، سئوال مصاحبه كننده و آنچه به ياد مي ماند چهره و نام احمدى نژاد است در ذهن ميليون ها بيننده نمايش كمدى سياسى او. هدف نهايى بازيگر سياسى ما كسب شهرت است و شهرت براى او معادل ثروت و عين قدرت.

احمدى نژاد به نيويورك، پايتخت سياسى جهان عشق مي ورزد. در آن شهر هفت روز خواهد ماند و در ميانه اين هفت روز و شب نمايش پى درپى يك روز نيز در حضور سلاطين سياسى جهان به روى صحنه خواهد رفت. سخنرانى احمدى نژاد در اجلاس سران را بار ديگر بى بى سى، و سى ان ان مانند پرس تى وى و الجزيره، در مقابل چشمان ميليون ها خريدار خبر قرار خواهند داد.

شهرت بيشتر را احمدى نژاد در داخل به خدمت استحكام قدرت دولت و ارعاب مخالفان خود خواهد گرفت.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* دیدگاه های مطرح شده در این مقاله الزاما بازتاب دهنده نظرات رادیو فردا نیست.
XS
SM
MD
LG