لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

دادستان تهران: پنج نفر با پرونده جاسوسی به دادگاه می‌روند


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
دادستان کل تهران روز چهارشنبه از تشکیل پنج پرونده جاسوسی با اتهام فروش اطلاعات به کشورهای خارجی توسط پنج شهروند ایرانی خبر داد. به گفته این مقام، آمریکایی‌ها در این زمینه و «برای خروج اطلاعات از کشور» تلاش‌های گسترده‌ای کرده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، تنها چهار روز پس از آن این خبر را داده است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اذعان کرد عده‌ای از کارمندان زیردستش اطلاعاتی را «به بیرون درز می‌دادند».

کمتر از دو هفته پیش نیز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داد که وزارتخانه متبوعش برای جلوگیری از «فعالیت تخریبی دشمن» تعدادی از «جاسوسان هسته‌ای» را بازداشت کرده است.

پس از آن که به دنبال آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری موج گسترده‌ای از دستگیری‌ها در ایران آغاز شد و عده بسیاری به اتهام همکاری با «دشمن» و شرکت در «جنگ نرم» روانه زندان‌ها شدند، اکنون نزدیک به یک ماه است که مقامات جمهوری اسلامی از پدیده جاسوسی در ایران و دستگیری‌ در این زمینه خبر می‌دهند.

پیش از این تنها اتباع خارجی یا ایرانی‌های دارای تابعیت دوگانه به اتهام جاسوسی برای کشورهای خارجی بازداشت می‌شدند که اغلب آنها هم پس از مدتی حبس به‌رغم پافشاری مقامات جمهوری اسلامی بر وقوع جاسوسی آزاد و از کشور خارج شده‌اند.

دادستان تهران روز چهارشنبه ضمن خبر دادن از تشکیل پرونده جاسوسی برای پنج شهروند ایران به «مسئولان کشور» هشدار داده است که «مراقب افرادی باشند که در دست آنها اطلاعاتی سپرده شده است».

آقای جعفری دولت‌آبادی به تلاش «دشمنان برای نفوذ در ارگان‌های اجرایی» اشاره کرده و گفته است: «آمریکایی‌ها تلاش‌های گسترده‌ای را در این زمینه شروع کردند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز هفته گذشته «کشورهای غربی» را متهم کرده بود که با «برقراری تماس» و «اغوا» کردن کارشناسان این سازمان از این افراد اطلاعات گرفته‌اند.

به گفته دادستان تهران، از پنج نفری که با پرونده جاسوسی به زودی به دادگاه خواهند رفت یکی سابقه «همکاری در حوزه هوایی و فضایی کشور» را دارد و دیگری که «در مورد مسائل شهر تهران» کار کرده اطلاعات ریزی را «در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان» گذاشته است.

در این میان، به گفته عباس جعفری دولت‌آبادی، فردی متولد سال ۱۳۵۶ در قبال «مسائل قوه قضاییه و یارانه‌ای کشور» از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی «وجوه زیادی دلار» دریافت کرده است.

در تیرماه گذشته، پس از بازگشت شهرام امیری به ایران، دو روزنامه آمریکایی واشینگتن پست و نیویورک تایمز از قول چند مقام آمریکایی خبر دادند که او چندین سال برای سازمان سیا خبرچینی کرده و در ازای دریافت پنج میلیون دلار اطلاعات «مفیدی» در اختیار این سازمان قرار داده است.

از سوی دیگر حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، که پس از انتخابات سال گذشته به جاسوسی برای دولت بریتانیا متهم شده و در دادگاه نیز به این جرم اعتراف کرده بود هفته گذشته در دادگاه تجدید نظر از این اتهام مبرا و حکم او از چهار سال حبس تعزیری به تنها یک سال حبس تعلیقی تبدیل شد.
XS
SM
MD
LG