لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

پیشنهاد اشتون برای از سرگیری گفت‌وگوهای اتمی در روزهای ۲۴ تا ۲۷ آبان ماه


کاترین اشتون
کاترین اشتون
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد، کاترین اشتون پیشنهاد داده است که در ماه آینده میلادی گفت‌وگوی گروه ۱+۵ با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش از سر گرفته شود.

دارن انیس، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت، این گفت‌وگوها از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ نوامبر(۲۴ تا ۲۷ آبان) و احتمالا در شهر وین انجام خواهد گرفت.

از یکم ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ که هیات ایرانی با نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و آلمان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد، تاکنون مذاکره‌ای با گروه ۱+۵ صورت نگرفته است.

روز جمعه، سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران اعلام کرد ایران به کاترین اشتون نامه‌ای درباره مذکرات فرستاده و از گفت‌وگوها استقبال می‌کند.

سعید جلیلی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «ما در نامه‌ای كه برای خانم اشتون فرستادیم، گفتیم بحث‌هایی مثل راهبرد دو مسیره غلط و بی‌فرجام است و از آنها خواسته بودیم به جای مسیرهای بی‌نتیجه به گفت‌وگو بر مبنای منطق برگردند.»

سعید جلیلی افزود: «جمهوری اسلامی ایران برمبنای مفاد نامه‌ای كه برای اشتون فرستاده است از بازگشت آنها به گفت‌وگو و رها كردن گزینه‌های بی‌فرجام دیگر استقبال می‌كند.»

روز پنجشنبه‌ نیز کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌پس از دیدار با هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه آمریکا در بروکسل، پیشنهاد کرده بود که دور جدید مذاکرات با ایران «در اواسط نوامبر» برگزار شود که با واکنش مثبت وزیر خارجه ایران روبرو شده بود.

هفته گذشته منوچهر متکی وزیر خارجه ایران، گفته بود که ماه جاری یا اوایل ماه آینده میلادی زمان مناسبی برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای است.

وزیر خارجه ایران، همچنین اظهار داشت که تاریخ و چگونگی مذاکرات در رایزنی‌هایی که در جریان است، قطعی و اعلام می‌شود.

با این حال پس از اظهارات وزیر خارجه ایران، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «هیچ تاریخ رسمی‌ای تعیین نشده و هیچ نامه‌ رسمی‌ای نیز در مورد تاریخ گفت‌وگوها از سوی اشتون یا کارمندانش دریافت نشده است.»

این اظهار نظر سخنگوی کاترین اشتون با موضعگیری رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روبرو شد؛ رامین مهمانپرست با لحنی انتقادی اظهار داشت که به نظرمی‌رسد خانم اشتون از خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا کم تحرک‌تر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «فکر می‌کنیم اگر خانم اشتون به سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص زمان مذاکرات مراجعه کند، متوجه می‌شود که ما زمان مذا کرات را اعلام کرده‌ایم. تنها ایشان باید تحرک بیشتری داشته باشد تا مذاکرات انجام شود.»

محور گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ نگرانی‌ این کشورها از برنامه هسته‌ای ایران است؛ کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که اهداف نظامی را از برنامه هسته‌ای خود دنبال می‌کند.

این کشورها به ویژه نسبت به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، ابراز نگرانی کرده‌ و خواستار آن هستند که تهران از غنی‌سازی اورانیوم دست بکشد؛ خواسته‌ای که در همه قطعنامه‌های شورای امنیت که علیه ایران به تصویب رسیده، انعکاس یافته است.

ایران هم‌اکنون در تاسیسات نطنز اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کند.
XS
SM
MD
LG