لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

آمار اسناد ویکی‌لیکس از «جان باختن غیرنظامیان و شکنجه» در عراق


ویکی‌لیکس روز جمعه صدها هزار سند مربوط به ارتش ایالات متحده را در وب‌سایت خود منتشر کرد که بنا به گزارش‌ها این اسناد «حکایت از» کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی در جنگ عراق دارند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این اسناد طبقه‌بندی شده هم‌چنین «نشان‌دهنده» آن است که نیروهای انتظامی عراق به شکنجه مخالفان اقدام کرده‌اند و نیروهای آمریکایی کوششی برای توقف این شکنجه‌ها انجام نداده‌اند.

به گزارش شبکه خبری «سی‌بی‌سی»، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به این اقدام ویکی‌لیکس آن را «به صریح‌ترین وجه» محکوم کرده و گفته ‌است که این عمل «جان نظامیان و غیرنظامیان آمریکایی و شرکای آمریکا را به خطر می‌اندازد».

شبکه خبری الجزیره که در میان چند سازمان خبری است که این اسناد را زودتر از انتشار بر روی وب‌سایت ویکی‌لیکس از مدیران این سایت دریافت کرده می‌گوید که بر پایه این اسناد در میان سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ «تعداد ۶۶ هزار غیرنظامی در عراق جان باخته‌اند».

به گفته الجزیره، «تعداد تلفات در عراق طی این سال‌ها ۲۸۵ هزار نفر بوده‌ که دست‌کم ۱۰۹ هزار مورد آن کشته شدن افراد است که دو سوم آن یعنی ۶۶ هزار نفر مربوط به غیرنظامیان می‌شود».

به گفته این شبکه خبری، گزارش‌های روزانه‌ای که در میان این اسناد منتشر شده «حاکی است» که نیروهای آمریکایی پی‌گیری‌های لازم را برای بررسی شواهد شکنجه ستیزه‌جویان عراقی به‌دست نیروهای انتظامی عراق انجام نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر حقوق بشر عراق روز شنبه در واکنش به انتشار اسناد توسط ویکی‌لیکس گفت این اسناد «چیز تعجب‌برانگیزی در بر نداشت».

کامل الامین، سخنگوی این وزارتخانه، اظهار داشت: «آمار ۱۰۹ هزار قربانی به آماری که از سوی وزارت بهداشت عراق ارائه شده نزدیک است.»

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که این اسناد اصل به نظر می‌آیند، منبع آنها هنوز به طور مستقل تأیید نشده و ویکی‌لیکس نیز از ارائه جزئیات در این مورد خودداری کرده‌ است.

مسئولان وب‌سایت ویکی‌لیکس اعلام کرده‌اند که قرار است روز شنبه در مورد انتشار این اسناد، در لندن یک نشست خبری برگزار کنند.

تعداد صفحه‌های این اسناد که شامل گزارش‌های روزانه نظامیان آمریکا در عراق می‌شود ۴۰۰ هزار ذکر شده و انتشار آنها در حالی صورت می‌گیرد که پنتاگون نیز پیش از این اعلام کرده‌ بود که انتشار این اسناد «جان سربازان آمریکایی و شرکای نظامی آنها را به خطر می‌اندازد».

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز روز جمعه نسبت به «خطرات انتشار این اسناد برای جان نظامیان و شهروندان» هشدار داد.

ویکی‌لیکس سازمانی غیرانتفاعی است که به انتشار مطالب حساسی که روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی از مجاری رسمی قادر به انتشار آنها نیستند می‌پردازد و تأمین مالی آن از سوی فعالان حقوق بشر انجام می‌گیرد.

ویکی‌لیکس در ماه ژوئیه نیز بیش از ۷۷ هزار سند محرمانه طبقه‌بندی شده مربوط به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ را تحت عنوان «گزارش‌های روزانه جنگ افغانستان» منتشر کرده ‌است.

اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس بیشتر یگان‌های ارتش آمریکا را پوشش می‌دهد و بنا بر گزارش‌ها، وزارت دفاع آمریکا برای ارزیابی پیامدهای احتمالی افشای این اسناد محرمانه تعداد ۱۰۰ کارمند خود را به بررسی این پیامدها گماشته ‌است. پنتاگون نیز اعلام کرده که در حال تحقیقات درباره منبع نشت این اطلاعات به بیرون است.
XS
SM
MD
LG