لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

اعتراض ها به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه دارد


نمایی از ساختمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب تهران
نمایی از ساختمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب تهران
در ادامه اعتراض به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران که از روز یکشنبه با تحصن برخی از دانشجویان این دانشگاه آغاز شده است، روز سه شنبه نیز عده‌ای از دانشجویان این دانشگاه در مقابل مجلس و دانشگاه علوم پزشکی ایران دست به تحصن زدند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران، که تعدادشان کمتر از ۵۰ نفر بود، روز سه شنبه، ۱۱ آبان در مقابل درب شرقی ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند تا از استقلال دانشگاه علوم پزشکی ایران دفاع کنند.

یکی از دانشجویان معترض به خبرنگار فارس گفته است که دانشجویان معترض با این تجمع قصد دارند بگویند که دانشگاه علوم پزشکی ایران «به لحاظ سطح علمی بالایی که دارد، نباید با دانشگاه تهران ادغام شود» و افزوده است که این ادغام به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران لطمه خواهد زد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری کار ایران، ‌ایلنا، عده دیگری از دانشجویان نیز در مقابل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصن کرده و در اعتراض به این اقدام، نام «تهران» را که از روز شنبه بر سر در دانشگاه علوم پزشکی ایران نصب شده بود، کنده و کلمه «ایران» را جایگزین آن کردند.

همچنین بر اساس این گزارش، دانشجویان معترض از استعفای چند نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر دادند.

علاوه بر این، ایلنا می‌افزاید که روز سه شنبه، با همکاری «بسیج دانشجویی و کادر اداری دانشگاه»، کلیه دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران تعطیل بوده است و دانشجویان در بیمارستان‌ها حاضر نشده‌اند.

این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز روز سه شنبه اعتراض خود را به این اقدام وزارت بهداشت ابراز کرده و اعلام کرده است که وزیر بهداشت، امروز برای اعلام دلایل انحلال این دانشگاه در مجلس حضور خواهد یافت.

عبدالعزیز جمشید زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «کمیسیون‌های بهداشت و درمان و آموزش مجلس نسبت به اقدام وزیر بهداشت مبنی بر انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران به شدت معترض است و در این باره وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد.»

وی در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد وزارت بهداشت قبل از اینکه این دانشگاه را منحل اعلام کند تمامی اقدامات مربوطه را انجام داده، بنابراین وزیر بهداشت باید بگوید که چرا بی‌اطلاع از مجلس چنین کاری را کرده است.»

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز ۹ آبان اعلام کرد که در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران و پیرو ابلاغیه معاون توسعه مدیریت و سرماه انسانی محدود احمدی‌نژاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران و بخش‌های مختلف آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ادغام می‌شوند.

به دنبال انتشار این خبر، علاوه بر اعتراضات اساتید و دانشجویان این دانشگاه، ۱۸ تن از نمایندگان مجلس، از جمله علیرضا مرندی، بیژن نوباوه، الیاس نادران، اسماعیل کوثری، علی مطهری و اسدالله بادامچیان نیز در نامه‌ای به این حکم اعتراض کرده و از وزیر بهداشت خواستند تا در مورد این تصمیم تجدید نظر کند.

دانشگاه علوم پزشکى ایران که در سال ۱۳۵۲ با نام «مرکز پزشکى شاهنشاهى» بنیانگذارى شده بود، در زمان انحلال داراى بیش از شش هزار دانشجو و ۷۳۱ عضو هیئت علمى بود و بر اساس آخرین رتبه‌بندى وزارت بهداشت، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکى کشور به شمار مى‌رفت.

«دانشگاه علوم پزشکی نیز منحل می‌شود»

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران روز سه شنبه اعلام کرد که به دنبال انحلال این دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی باغبانیان در گفت و گو با این خبرگزاری این مطلب را عنوان کرد و افزود که با این انحلال، دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها دانشگاه آموزشی بهداشت و درمان به فعالیت خواهد پرداخت.

وی در ادامه، انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را که به گفته وی سابقه فعالیتش بیش از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی است، خلاف قانون خواند و افزود: «شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها ارگانی است که حق انحلال دانشگاهی را در کشور با پیشنهاد مراجع ذیربط دارد، در حالی که منحل شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران بدون اطلاع این ارگان بوده است.»

آقای باغبانیان همچنین خاطرنشان کرد: «بنابر هیچ یک از قوانین کشور، انحلال دانشگاه‌ها در حوزه اختیارات وزیر بهداشت و وزارت بهداشت نیست و بر این اساس وزیر بهداشت قدرت انحلال یک دانشگاه را ندارد و در شرح وظایف وزیر بهداشت تنها موضوع توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی آورده شده است.»

به گفته وی، انحلال این دانشگاه بدون اطلاع کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و اعضای هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت گرفته است.

آقای باغبانیان می گوید که دانشگاه علوم پزشکی ایران «۱۰ درصد» از جمعیت کشور را تحت پوشش خود داشت و بعد از انقلاب اسلامی تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور بود.
XS
SM
MD
LG