لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

انتقاد شدید وزیر اسبق بهداشت از انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران


اعتراض‌ها به تصمیم وزیر بهداشت دولت دهم براى انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران، همچنان ادامه دارد و در همین راستا علیرضا مرندى، وزیر اسبق بهداشت جمهوری اسلامی و از نمایندگان اصولگراى مجلس از این اقدام به عنوان یک آبروریزى یاد کرده و از واکنش تند مجلس خبر داده است.

به گزارش خبرگزارى‌هاى ایران، به دنبال تصمیم مرضیه وحیددستجردى، وزیر بهداشت دولت محمود احمدى‌نژاد براى منحل کردن یکى از مهم‌ترین مراکز آموزش پزشکى در ایران، علیرضا مرندى، وزیر پیشین بهداشت ایران و نماینده کنونى مجلس با ابراز نگرانى و انتقاد شدید از انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران، گفته است: «نمایندگان مجلس در مقابل این تصمیم موضع‌گیرى خواهند کرد تا نشان دهند تشریفاتى در بهارستان ننشسته‌اند.»

مرضیه وحیددستجردى، وزیر بهداشت دولت محمود احمدى‌نژاد، روز شنبه با اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران، اعلام کرده بود، تمامى واحدهاى آموزشى، پژوهشى و دانشجویى این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکى تهران و واحدهاى بهداشتى درمانى این مجموعه نیز به دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى منتقل مى‌شود.

وى همچنین روز یکشنبه از انتقال دست کم «یک هزار و ۷۰۰ پرسنل» ساکن استان البرز دانشگاه علوم پزشکى ایران به دانشگاه علوم پزشکى کرج خبر داده بود.

وزیر بهداشت جمهورى اسلامى در باره این تصمیم گفته بود: «در این زمینه اتفاقى جز ارتقاى این فعالیت‌ها نمى‌افتد و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکى ایران به دانشگاه علوم پزشکى تهران منتقل مى‌شوند.»

به گفته مرضیه وحیددستجردى انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران در راستاى اجراى تصمیمات دولت مبنى بر خروج دستگاه‌هاى اجرایى از استان تهران و ابلاغیه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانى محمود احمدى‌نژاد صورت گرفته است.

این درحالى است که علیرضا مرندى با «عجیب و غریب» خواندن استدلال دولت مبنى بر این که چنین اقدامى در راستاى «کوچک‌سازى تهران» صورت گفته، اظهار داشته است: «اصلاً چه ربطى دارد؟ مگر بیمارستان‌هاى این دانشگاه را به خارج از تهران مى‌برند؟ ساختمان را که نمى‌توانند ببرند جاى دیگرى. استان البرز که موجودیت پیدا کند، آن قسمت از دانشگاه که در حیطه این استان است، به دانشگاه کرج پیوند مى‌خورد، اینکه دلیل انحلال دانشگاهى به این عظمت نمى‌شود.»

وزیر پیشین بهداشت ایران همچنین افزوده است: «اگر هم نیاز بود به اینکه واحدها را براى استان البرز تفکیک کنند، باید کارشناسى شود و نقل و انتقالات آن قسمت از دانشگاه که در آن استان قرار مى‌گیرد، انجام شود، نه اینکه کل دانشگاه را با یک نامه، منحل کنند. از طرفى، بیش از ۹۰ درصد امکانات این دانشگاه در تهران است و تنها تعدادى از واحدهاى بهداشتى و درمانى در حوزه استان البرز قرار مى‌گیرد. پس دانشگاه کجا مى‌رود؟ اینها در تهران خواهند ماند. اینها بهانه است و اصلا منطقى پشت آن نیست.»

علیرضا مرندى همچنین با اعلام این که هیچ یک از نمایندگان مجلس و حتى اعضاى کمیسیون بهداشت هم از چنین تصمیمى اطلاع نداشته‌اند، از این بابت ابراز نگرانى کرده است، که «وزارت بهداشت تحت تاثیر فشارهاى پشت پرده این تصمیم ناگهانى را گرفته باشد.»

وى همچنین افزوده است: «این براى مجلس، آبروریزى است که چنین دانشگاه و دستگاه بزرگى را منحل مى‌کنند، بدون آنکه اعضاى کمیسیون مربوطه‌اش بدانند این اتفاق افتاده.»

این در حالى است که على ابطحى، رئیس دانشگاه علوم پزشکى ایران روز یکشنبه گفته است: «تصمیم ادغام دانشگاه علوم پزشکى ایران ۱۸ مرداد ماه از سوى ریاست جمهورى ابلاغ شده بود.»

در این میان محمدرضا رضایى‌کوچى، یکى از اعضاى کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى نیز روز یکشنبه با انتقاد از انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران از احضار وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت در هفته جارى براى ارائه توضیح در این باره خبر داده است.

از سوى دیگر حسن تامینى‌لیچائى، سخنگوى کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز هم گفته است که خبر انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران اعضاى این کمیسیون را شوکه کرده است.

در همین حال، در حالى که گزارش‌هایى درباره اعتراض‌ها و تحصن دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکى ایران در اعتراض به انحلال این دانشگاه از سوى دولت دهم منتشر شده است، گزارش‌هاى دیگر حاکى از آن است که نیروهاى پلیس ضد شورش نیز اطراف ساختمان مرکزى دانشگاه علوم پزشکى ایران، واقع در بزرگراه همت تهران، را به محاصره خود در آورده‌اند.

دانشجویان دانشکده پرستارى و مامایى دانشگاه علوم پزشکى ایران صبح روز یکشنبه با شنیدن خبر انحلال دانشگاه خود، در محوطه این دانشگاه تحصن کرده‌ بودند.

دانشگاه علوم پزشکى ایران که در سال ۱۳۵۲ با نام «مرکز پزشکى شاهنشاهى» بنیانگذارى شده بود، در زمان انحلال داراى بیش از شش هزار دانشجو و ۷۳۱ عضو هیئت علمى بود و بر اساس آخرین رتبه‌بندى وزارت بهداشت، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکى کشور به شمار مى‌رفت.
XS
SM
MD
LG