لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

سناتور جمهوریخواه: آمریکا نابودی توان نظامی ایران را مد نظر داشته باشد


لیندسی گراهام در کنار جان مک کین در کابل؛حولای ۲۰۱۰
لیندسی گراهام در کنار جان مک کین در کابل؛حولای ۲۰۱۰
لیندسی گراهام، سناتور پر نفوذ جمهوریخواه روز شنبه بار دیگر خواستار آن شد که باراک اوباما، رییس جمهور این کشور، برای متوقف کردن برنامه هسته‌ا‌ی ایران حمله نظامی را مد نظر داشته باشد.

لیندسی گراهام که در کنفرانس امنیت بین‌الملل هالیفکس در کانادا سخن می‌گفت، تاکید کرد که اگر ایران از برنامه اتمی خود دست نکشد، ایالات متحده باید این گزینه را در نظر داشته باشد که با یک حمله، نیروی دریایی و هوایی ایران را از بین ببرد تا به گفته او قدرت نظامی ایران خنثی شود.

این سناتور جمهوری‌خواه همچنین گفت زمانی خواهد رسید که برنامه اتمی ایران به نقطه‌ای برسد که دیگر با یک حمله هوایی محدود و متعارف نتوان جلوی آن را گرفت.

لیندسی گراهام در ادامه گفت: «چه بسا حتی ما آن زمان را پشت سر گذاشته باشیم.»

سناتور ایالت کارولینای جنوبی، که از جمهوری‌خواهان برجسته در سنا محسوب می‌شود، تصریح کرد: «به جای حمله محدود به زیربناهای هسته‌ای آنها، به نظر من ما در مرحله‌ای هستیم که باید واقعا توان این رژیم را برای به راه انداختن جنگ علیه ما یا هم‌پیمانانمان خنثی کنیم؛ و این یک سناریوی نظامی دیگری است؛ این حمله یک حمله زمینی نیست بلکه قطعا توان این رژیم را برای حمله متقابل نابود می‌کند.»

لیندسی گراهام همچنین گفت اگر ایالات متحده به نیروی دریایی و هوایی ایران حمله کند، ایران در پاسخ، به نیروهای آمریکایی در افغانستان حمله خواهد کرد و اقدامات تروریستی در دیگر نقاط جهان انجام می‌دهد.

وی درباره اقدامات تلافی‌جویانه ایران در صورت حمله آمریکا گفت: «می‌توان انتظار آن را داشت؛ باید انتظار داشته باشیم که در یک دوره زمانی، هرج و مرج به پا خواهد شد. باید برای آن هم برنامه داشت.»

لیندسی گراهام به خبرنگاران گفت هنوز برای تحریم‌های اقتصادی فرصت وجود دارد اما با این حال به گفته او تحریم‌های کنونی «فلج‌کننده» نیستند.

سناتور ایالت کارولینای جنوبی تصریح کرد که اگر باراک اوباما «تصمیم بگیرد با فراتر رفتن از تحریم‌ها با ایران سختگیرانه برخورد کند، به نظر من وی پشتیبانی بسیاری از جمهوری‌خواهان را در این نظر که ما نمی‌توانیم به ایران اجازه ساخت بمب بدهیم، احساس خواهد کرد.»

این سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد: «اگر ایرانی‌ها باور نکنند که ما به آنها حمله نظامی خواهیم کرد، اگر باور نکنند که حمله نظامی یک احتمال خواهد بود، به نظر من توان ما با این تحریم‌ها برای جلوگیری از این برنامه خیلی محدود خواهد بود.»

پیش از این نیز لیندسی گراهام دست یافتن ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را «بزگترین چالش جهان» دانسته و گفته بود: «اگر شما نخست‌وزیر اسرائیل بودید، چه می‌کردید؟ جلوی ایران را می‌گرفتید. هر کاری را که باید، انجام می‌دادید.»

لیندسی گراهام در سال ۲۰۰۹ نیز در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، همین دیدگاه را مطرح کرده بود.
XS
SM
MD
LG