لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

ابراز نگرانی آمریکا از بازداشت وکلا و فعالان حقوق بشر در ایران


به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره بازداشت چند وکیل دیگر در ایران،‌ وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا با ابراز «نگرانی عمیق»‌ نسبت به «تهدید و بازداشت» فعالان حقوق بشر در ایران،‌ از رهبران جمهوری اسلامی خواسته است،‌ «بی‌درنگ» همه زندانیان سیاسی و به ویژه وکلای بازداشت شده را آزاد کنند.

فیلیپ کراولی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،‌ روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «ادامه تهدید و بازداشت حامیان و فعالان حقوق بشر در ایران» ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا همچنان نگران تهدید، بازداشت و زندانی کردن فعالان حقوق بشر در ایران است.»

بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره تنها یک روز پس از آن منتشر شده است که عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، با تأیید خبر بازداشت پنج وکیل دادگستری در ایران، اتهام آنها را «ارتکاب جرایم امنیتی» اعلام کرده بود.

پیشتر روزنامه شرق و وب‌سایت‌های اصلاح‌طلب، از بازداشت سه وکیل به نام‌های سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی در روز شنبه و هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی خبر داده ‌بودند.

همچنین به گفته دادستان تهران، دو وکیل دیگر نیز که «مرتبط با افراد یاد شده» بودند،‌ از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

هر چند عباس جعفری‌دولت‌آبادی اتهام بازداشت شدگان را «ارتکاب جرایم امنیتی و انجام اعمال خلاف شئونات جمهوری اسلامی در خارج از کشور» اعلام کرده است،‌ اما این بازداشت‌ها اندکی پس از آن صورت گرفته است که صادق لاریجانی،‌ رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از مصاحبه وکلا با «رسانه‌های بیگانه» انتقاد کرده بود.

صادق لاریجانی با بیان این که «مصاحبه‌ با رسانه‌های بیگانه موجب وهن جامعه وکالت است»، گفته بود: «وکالت شغل شریفی است که امیدواریم شأن و منزلت آن از سوی وکلا به خوبی حفظ شود.»

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده،‌ وکلای بازداشت شده در ایران از جمله وکالت فعالان حقوق بشر و نیز بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و نیز یک زن محکوم به سنگسار را بر عهده داشته‌اند.

فیلیپ کراولی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود با اشاره به بازداشت،‌ نسرین ستوده،‌ یکی دیگر از وکلای بازداشتی در ایران و آغاز محاکمه وی،‌ این محاکمه را غیر شفاف و ناعادلانه توصیف کرده است.

نسرین ستوده از جمله وکلایی است که در اواسط شهریور ماه سال جاری بازداشت شده و با وجود اعتراض‌های بین‌المللی نسبت به بازداشت وی، همچنان در زندان به سر می‌برد.

خانم ستوده در سال‌های اخیر دفاع از شمار زیادی از پرونده‌های سیاسی را در ایران بر عهده داشته است که در میان موکلانش می‌توان به عیسی سحر خیز، شیرین عبادی و آرش رحمانی‌پور اشاره کرد.

در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود رهبران ایران را به تلاش برای «ساکت کردن کسانی که به دفاع از حقوق همنوعان خود برخاسته‌اند» متهم کرده و آورده است: «ما یک بار دیگر همراه با جامعه جهانی خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی، و کسانی هستیم که از زندانیان دفاع کرده و نسبت به نقض حقوق بشر اعتراض کرده‌اند.»

وی همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است،‌ برای شهروندان ایرانی نیز حقوقی را که به گفته وی جنبه جهانی دارد، قائل شوند.
XS
SM
MD
LG