لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۸

گامبیا تمام روابط خود با جمهوری اسلامی را قطع کرد


نزدیک به یک ماه پس از کشف یک محموله اسلحه در نیجریه که به گفته مقامات آن کشور، دولت جمهوری اسلامی در ارسال آن دست داشت، روز دوشنبه دولت گامبیا اعلام کرد تمام روابط خود را با ایران قطع می‌کند. به گفته منابع غیررسمی، دلیل این اقدام آن بوده است که مقصد نهایی محموله مذکور گامبیا بوده است.

همچنین وزارت خارجه گامبیا در بیانیه‌ای به تمام کارکنان و کارمندان دولت ایران ۴۸ ساعت برای خروج از این کشور وقت داده است.

در حالی که گامبیا رسما دلیل اقدام خود را اعلام نکرده است، خبرگزاری رویترز به نقل از «منابع نزدیک به وزارت خارجه گامبیا» می‌گوید این اقدام کشور غربی آفریقا به دلیل آن بوده که گفته می‌شود مقصد نهایی محموله اسلحه ایرانی گامبیا بوده است.

اشاره خبر خبرگزاری رویترز به محموله اسلحه‌ای شامل ۱۳ کانتینر است که در اوایل آبان‌ماه گذشته در بندری در کشور آفریقایی نیجریه کشف شد و به دنبال آن دولت این کشور اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی در ارسال این محموله دست داشته است.

دولت جمهوری اسلامی به دنبال انتشار خبر آن را تکذیب کرد، اما تکذیب خبر با سفر غیرمنتظره منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به نیجریه دنبال شد که حکایت از جدی بودن خبر داشت.

آقای متکی پس از سفر خود اعلام کرد که ارسال این محموله اسلحه توسط یک شرکت خصوصی در ایران انجام گرفته است.

اما سفر و توضیحات وزیر خارجه ایران موثر واقع نشد و دوشنبه هفته گذشته همتای نیجریه‌ای او اعلام کرد که کشورش در مورد نقض تحریم‌های شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی و ارسال غیرقانونی تسلیحات توسط ایران به نیجریه به سازمان ملل گزارش داده است.

به گزارش رویترز، پلیس مخفی نیجریه که این محموله شامل راکت و مواد منفجره را در لاگوس، پایتخت این کشور، کشف کرده بر اساس اسناد و مدارک مربوط به این محموله گفته است که قرار بوده سلاح‌ها از نیجریه به گامبیا ارسال شود.

در همین زمینه وزارت خارجه گامبیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تمام برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک خود با دولت جمهوری اسلامی را لغو کرده است.

به گفته مقامات رسمی اطلاعات و امنیت نیجریه، در حال حاضر تحقیقات بر روی دو ایرانی متمرکز است که گفته می‌شود از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ و اعضای سپاه قدس، یکی از شاخه‌های سپاه پاسداران، هستند.

دولت نیجریه تنها توانسته است از یکی از این افراد بازجویی کند، چرا که نفر دوم از مصونیت سیاسی و دیپلماتیک برخوردار است.

کشور گامبیا با حدود ۱۱ هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در غرب قاره آفریقا واقع است و یک سال پیش میزبان محمود احمدی‌نژاد بود که روابط خود با گامبیا را «برادرانه و بسیار خوب و مثبت» ارزیابی کرد.
XS
SM
MD
LG