لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

دو مرزبان کره جنوبی در گلوله باران کره شمالی کشته شدند


وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد در گلوله باران یک جزیره مسکونی در نزدیکی مرز مورد اختلاف با کره شمالی، دو مرزبان کره جنوبی کشته و ۱۸ نفر زخمی شده اند.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از آژانس خبری یونهاپ کره جنوبی، گلوله باران روز سه شنبه، حوالی ساعت دو و نیم بعد از ظهر به وقت محلی آغاز شد که کره شمالی به سوی «یئونپیئونگ»، یک جزیره مسکونی کره جنوبی که یک پادگان نظامی وسیع در آن قرار دارد و در نزدیکی مرز دریایی دو کره واقع شده است، آتش گشود.

این در حالی است که نظامیان کره جنوبی نیز برای مقابله، به آتش کره شمالی پاسخ داده‌اند و از جت‌های جنگنده نیز استفاده کردند.

سی‌ان‌ان گزارش کرده است که در اثر این گلوله باران، دو سرباز نیروی دریایی کره جنوبی کشته شده است.

همچنین به گفته مقامات وزارت دفاع کره جنوبی، در اثر این تبادل آتش ۱۵ سرباز و سه شهروند زخمی شده‌اند. این وزارتخانه حال پنج سرباز زخمی را وخیم گزارش کرده است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد که به دنبال این تبادل آتش دولت کره جنوبی در پناهگاه زیرزمینی محل اقامت رئیس جمهور این کشور در سئول، جلسه اظطراری تشکیل داده است و به گفته سخنگوی رئیس جمهوری کره جنوبی، لی میانگ باک، رئیس جمهور این کشور از وزرای خود خواسته است تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.

این در حالی است که کاخ سفید نیز ضمن ابراز پشتیبانی از سئول، این حمله کره شمالی را محکوم کرده و از پیونگ یانگ خواسته است تا «اقدام خشن» خود را متوقف کند و به موازین موافقت‌نامه آتش‌بس میان دو کره پایبند باشد.

این حمله در حالی آغاز شده است که نظامیان کره جنوبی در این منطقه، طبق روال معمول مشغول تمرین نظامی در آب‌های اطراف جزیره بوند.

یونهاپ به نقل از سخنگوی رئیس جمهوری کره جنوبی نوشته است که نیروی دریایی کره شمالی پیش از این به انجام این تمرین نظامی اعتراض کرده بود. وی گفته است که کره جنوبی در حال بررسی امکان ارتباط این حمله به اعتراض اخیر کره شمالی است.

در جزیره‌ای که هدف گلوله‌باران کره شمالی قرار گرفته است ۱۳۰۰ ماهیگیر سکونت دارند که به گزارش یونهاپ به دنبال این حمله برخی از آن‌ها منطقه را ترک کرده‌ و برخی دیگر نیز در مدارس جزیره پناه گرفته‌اند.

خط مرزی مورد اختلاف دو کره در دریای زرد، در سال ۱۹۵۳ از جانب سازمان ملل ترسیم و تعیین شد. سئول این خط مرزی را به رسمیت شناخته است، اما پیونگ‌یانگ تا کنون از پذیرش آن سرباز زده است.
XS
SM
MD
LG