لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در آب های ژاپن


اين رزمایش قرار بود در دریای زرد انجام شود اما «به دليل مخالفت چين» به دريای ژاپن منتقل شد
اين رزمایش قرار بود در دریای زرد انجام شود اما «به دليل مخالفت چين» به دريای ژاپن منتقل شد
رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا به رغم هشدارهای صریح کره شمالی از صبح روز یکشنبه به وقت محلی به مدت چهار روز در دریای ژاپن آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیران دفاع آمریکا و کره جنوبی با صدور بيانيه مشتركی هدف از انجام این رزمایش را «پيامی واضح و روشن به كره شمالی» دانسته و خواستار آن شدند که «این کشور از رفتارهای تهاجمی خود دست بردارد».

با این حال وزارت دفاع کره جنوبی اعلام كرد اين رزمایش قرار بود در دریای زرد انجام شود اما «به دليل مخالفت چين» به دريای ژاپن منتقل شد.

فرماندهی نیروهای حافظ کره جنوبی سازمان ملل تحت رهبری آمريكا اعلام كرد كه اين رزمایش دريايی چهار روزه شامل ۲۰ كشتی از جمله ناو هواپيمابر اتمی یو اس اس جورج واشینگتن، ۲۰۰هواپيما و حدود ۸ هزار نیروی نظامی از دو كشور شركت دارند.

ناو هواپیمابر یواس‌اس جورج واشینگتن ساعت ۷ صبح به وقت محلی بندر جنوبی بوسان را به مقصد دریای ژاپن ترك كرد.

به گفته مقامات وزارت دفاع کره جنوبی ديگر كشتی‌‌های نيروی دريایی کره جنوبی نيز بندر بوسان و بندر جينهایی را برای انجام مانور ترک كردند، برخی از اين كشتی‌ها قرار است از ناوگان هفتم آمريكا به محل رزمایش برده شوند.

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که کمیسیون دفاعی کره شمالی روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اخطار کرد که پیونگ‌یانگ ممکن است برای مقابله با رزمایش آمریکا و کره جنوبی، مجبور به اقدامی تلافی‌جویانه شود.

پیونگ‌یانگ تصریح کرده بود که «جنگ مقدس» علیه ایالات متحده و کره جنوبی را «هر زمان که لازم باشد» آغاز خواهد کرد و این کشور از قدرت «بازدارندگی هسته‌ای» خود در صورت لزوم نیز استفاده خواهد کرد.

به دنبال این موضع پوینگ یانگ کاخ سفید اعلام کرد که این کشور تمایلی به «جنگ لفظی» با کره شمالی ندارد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراین باره گفت که «کره شمالی بايد کمتر سخنان تحريک‌آميز بر زبان بياورد و بيشتر به اقدام‌های سازنده روی آورد».

كره جنوبی و آمريكا، پیونگ یانگ را مسئول غرق شدن کشتی جنگی كره جنوبی در ماه مارس می‌دانند که در جریان آن ۴۶ ملوان کشتی کشته شدند، این در حالی است که كره شمالی اين اتهامات را رد كرده است.

گروه تحقیق بین‌المللی نیز اژدر شلیک شده از زیر دریایی کره شمالی را عاملی اصلی غرق شدن ناوچه جنگی کره جنوبی اعلام کردند.

با این حال شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای بدون ذکر نام کره شمالی به عنوان «مقصر اصلی»، غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی را محکوم کرد.

دولت کره شمالی هنوز به این رزمایش واکنشی نشان نداده است.

جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بین دو کره بدون هیچ گونه توافق‌نامه رسمی صلح پایان پذیرفته و دو کشور همچنان در حالت جنگ به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG