لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

وزير دفاع کره جنوبی استعفا کرد


همزمان با خاکسپاری دو تن از قربانيان غير نظامی گلوله باران يکی از جزاير مرزی کره جنوبی توسط کره شمالی، کيم تی يانگ، وزير دفاع کره جنوبی، روز پنجشنبه به دنبال بالاگرفتن انتقادها در نحوه اداره بحران اخير از مقام خود استعفا کرده است.

رييس جمهور کره جنوبی استعفای وزير دفاع را پذيرفته است و وزير دفاع جديد روز جمعه معرفی خواهد شد.

درهمين حال، لی ماينگ بک، رييس جمهور کره جنوبی، روز پنجشنبه از افزايش نيروهای نظامی اين کشور در جزاير هم مرز با کره شمالی خبر داد.

ساعاتی پيش از استعفای وزير دفاع کره جنوبی، نمايندگان پارلمان اين کشور به شدت به دولت حمله کردند و گفتند مقامات کره جنوبی آمادگی لازم را در برابر حمله روز سه شنبه کره شمالی نداشتند و پاسخ نظامی به اقدام کره شمالی بسيار کند صورت گرفته است.

به گفته مقامات سئول، کره شمالی روز سه شنبه به شکلی ناگهانی، يکی از جزاير کوچک کره جنوبی را در نزديکی مرز دو کشور زير آتش خود گرفت. در اين حادثه دو غير نظامی و دو نظامی کشته شدند.

آمريکا و کره جنوبی پس از حادثه روز سه‌شنبه، برای کاهش تنش در شبه جزيره کره، خواستار اعمال نفوذ چين بر کره شمالی شده بودند. اين در حالی است که چين روز پنجشنبه دو طرف اين درگيری را به خويشتنداری دعوت کرده است.

در همين حال، پيونگ يانگ می‌گويد که مسبب اين اقدام نظامی، همسايه جنوبی‌اش بوده و تهديد کرده است که در صورت ادامه آنچه «تحريکات سئول» ناميد، دست به اقدامات نظامی بيشتر بزند.

کره شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد که گلوله باران اين کشور واکنشی بود به رزمايش دريايی کره جنوبی که در آن زمان در آب‌های اطراف جزيره «يئونپيئونگ» که دارای يک پادگان نظامی وسيع است، در حال انجام بود.

در همين زمينه، چين از انجام رزمايش مشترک آمريکا و کره جنوبی در آب‌های دريای زرد که از روز يکشنبه آينده تا چهارشنبه به طول خواهد انجاميد، ابراز نگرانی کرده است. اين در حالی است که ناو هواپيمابر هسته‌ای آمريکا برای شرکت در رزمايش مشترک عازم آب‌های شبه‌جزيره کره شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چين روز پنجشنبه اين رزمايش مشترک را به زيان از سرگيری مذاکرات با کره شمالی دانسته است.

به گفته رسانه‌های کره جنوبی به نظر می‌رسد که فرمان اين حمله مستقيما از سوی کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، که ساعاتی پيش از حمله در توپخانه ساحلی که حمله به کره جنوبی از آنجا صورت گرفته است حضور داشت، صادر شده است.

پيونگ يانگ پيش از اين بارها به انجام رزمايش از سوی کره جنوبی در آب‌های دريای زرد اعتراض و تهديد به واکنش نظامی کرده است.

خط مرزی مورد دو کره در دريای زرد، سال‌هاست که موجب ايجاد تنش ميان اين دو کشور شده است.

اين خط مرزی در سال ۱۹۵۳ از جانب سازمان ملل ترسيم و تعيين شد. سئول اين خط مرزی را به رسميت شناخته است، اما پيونگ‌يانگ تا کنون از پذيرش آن سرباز زده است.
XS
SM
MD
LG