لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

ناو هواپيمابر هسته ای آمريکا برای شرکت در یک رزمایش عازم آب‌های کره شد


ویرانی های برجا مانده از حمله توپخانه ای کره شمالی به جزیره یئون پیونگ
ویرانی های برجا مانده از حمله توپخانه ای کره شمالی به جزیره یئون پیونگ
يک روز پس از حملات توپخانه‌ای کره شمالی به کره جنوبی، آمریکا یک ناو هواپیمابر هسته‌ای را برای شرکت در رزمایش مشترک با سئول، به آب‌های شبه جزیره کره فرستاد.

ناو هواپیمابر هسته‌ای جرج واشنگتن، روز چهارشنبه، سوم آذر، با ۷۵ هواپیمای جنگنده و بیش از شش هزار خدمه، از یک پایگاه دریایی در جنوب توکیو، پایتخت ژاپن، عازم کره جنوبی شد تا در رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی که از یکشنبه هفته آینده تا چهارشنبه به طول خواهد انجامید، شرکت کند.

نیروی‌های آمریکایی مستقر در کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که این رزمایش ماهیتی دفاعی دارد و با اشاره به این‌که زمان این تمرین نظامی از پیش از حمله توپخانه‌ای «بی‌دلیل» روز سه شنبه کره شمالی تعیین شده بود، گفته اند که این رزمایش نشاندهنده قدرت نیروهای مشترک کره جنوبی و آمریکا و تعهد این دو کشور به ثبات منطقه‌ای است.

روز سه شنبه نیروهای نظامی کره شمالی به سوی جزره «یئو نپیئونگ»، جزیره مسکونی متعلق به کره جنوبی که دارای یک پادگان نظامی وسیع است و در نزدیکی مرز دریایی مورد اختلاف دو کره قرار دارد، آتش گشودند که در اثر این گلوله باران، چهار نفر، دو سرباز نیروی دریایی و دو شهروند، کشته و ۱۸ نفر، ۱۵ سرباز و سه شهروند، زخمی شدند.

کاخ سفید روز سه شنبه ضمن ابراز پشتیبانی از سئول، این حمله کره شمالی را محکوم کرد و از پیونگ یانگ خواست تا «اقدام خشن» خود را متوقف کند و به موازین موافقت‌نامه آتش‌بس میان دو کره پایبند باشد.

بان گی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز این واقعه را «وخیم‌ترین حادثه» از زمان پایان جنگ کره خواند.

پیونگ یانگ اعلام کرده است که این گلوله باران واکنشی بود به رزمایش دریایی کره جنوبی که در آن زمان در آب‌های اطراف جزیره «یئو نپیئونگ» در حال انجام بود، با این حال سئول اعلام کرده است که در زمان رزمایش به سمت کره شمالی آتش نگشوده است.

خبرگزاری یونهاپ، متعلق به کره جنوبی روز گذشته به نقل از سخنگوی رئیس جمهوری این کشور نوشت که نیروی دریایی کره شمالی پیش از این رزمایش، به انجام این تمرین نظامی اعتراض کرده بود.

واکنش‌ کشورهای آسیای شرقی

حمله اخیر کره شمالی اعتراض‌های گسترده‌ای را، به ویژه در کشورهای آسیای شرقی به همراه داشته است.

سنگاپور روز چهارشنبه، این عمل کره شمالی را «بی ملاحظه و تحریک‌آمیز» خواند و هشدار داد که این حمله تنش‌های موجود در شبه جزیره کره را «به طرز خطرناکی» افزایش داده است.

این کشور تأکید کرد که این‌گونه حملات می‌توانند به بی‌ثباتی شبه جزیره کره و «مناطق گسترده تر» دامن بزنند.

تایوان نیز روز چهارشنبه رفتار کره شمالی را محکوم کرد و آن را تهدیدی برای ثبات آسیای شرقی و مناطق غربی اقیانوس آرام دانست.

در همین زمینه ژاپن نیز روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن کره شمالی، بر همسویی خود با کره جنوبی و ایالات متحده تأکید کرد.

نائوتو کان، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که این عمل نگرانی‌هایی را نه فقط در شبه جزیره کره، بلکه در آسیای شرقی برانگیخته است.

نخست وزیر ژاپن همچنین از چین خواست تا از نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کرده و به کاهش تنش در شبه جزیره کره کمک کند.

رئیس جمهوری فیلیپین نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که به آژانس‌های دولتی این کشور دستور داده است تا از امنیت ۶۰ هزار فیلیپینی ساکن در کره جنوبی اطمینان حاصل کنند و معاون خارجی این کشور نیز اعلام کرده است که دولت فیلیپین آماده است تا در صورت بدتر شدن شرایط، شهروندان خود را از آن منطقه خارج کند.
XS
SM
MD
LG