لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

مایک مالن: آمریکا در تعامل خود با ایران واقع‌نگر باشد


دریاسالار مایکل مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
دریاسالار مایکل مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز جمعه گفت که به نظر او در مورد مسئله ایران تمرکز بر گفت‌وگو و تعامل مهم است اما افزود: «ایالات متحده باید در این کار واقع‌نگر باشد، باید دید که آیا ایران به‌راستی قرار است حقیقت را بگوید، آیا به‌راستی تعامل می‌کند و آیا به‌راستی کاری صورت می‌دهد یا نه.»

مایک مالن این مطلب را در مصاحبه‌ای با برنامه «جی‌پی‌اس» فرید زکریا در شبکه سی‌ان‌ان بیان کرد. آقای مالن در این مصاحبه افزود که ارتش آمریکا «مدت‌ها است» که در مورد گزینه نظامی علیه ایران فکر کرده‌است ولی تمرکز تلاش‌های ایالات متحده در قبال ایران هم‌چنان بر گزینه دیپلماسی قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا او گفته‌های تهران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را باور می‌کند یا خیر به سی‌ان‌ان گفت: «حتی یک لحظه هم باور نمی‌کنم. واقعیت این است که اطلاعاتی گردآوری شده‌ای که من دیده‌ام با جزئیاتی دقیق خلاف این گفته آنان را نشان می‌دهد.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه گفت: «ایران هم‌چنان در مسیر امکان‌سازی برای توسعه جنگ‌افزار هسته‌ای از جمله تسلیح کردن سلاح و قرار دادن آنها بر روی موشک و توان استفاده از آنها قرار دارد.»

اظهارات مایک مالن در مورد اینکه ارتش آمریکا «مدت‌ها است» که در مورد گزینه نظامی علیه ایران فکر کرده‌است پس از آن بیان می‌شود که جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در کتاب خاطرات خود فاش کرده‌است که وی در دوران ریاست جمهوری‌اش طرحی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده‌بود.

اسرائیل و ایالات متحده همواره گفته‌اند که برای «مهار بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران»، تمامی گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی را منتفی نمی‌دانند. مایک مالن در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان نیز این موضع را بار دیگر تأیید کرد.

با این حال مقام‌های آمریکایی از جمله مایک مالن هشدار داده‌اند که حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران تنها باعث به تعویق افتادن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خواهد شد و توقف کامل آن را در پی نخواهد داشت. به گفته این مقام‌ها متقاعد ساختن مقام‌های ایرانی برای توقف برنامه هسته‌ای تنها راه حل اساسی و درازمدت برای این مناقشه‌است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته از این نیز فراتر رفته و هشدار داد که حمله نظامی به ایران می‌تواند باعث اتحاد نیروها در ایران شود. وی هم‌چنین افزود که تحریم‌ها علیه ایران هم‌اینک گزنده‌تر از آن عمل کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شد.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند و همراه با شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار توقف فعالیت‌های حساسی مانند غنی‌سازی اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت بمب اتمی را نیز دارد، شده‌اند. ایران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.

به دنبال تصویب قطعنامه تحریمی سازمان ملل علیه ایران، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی تصویب کردند که به مراتب گسترده‌تر از تحریم‌های سازمان ملل است و به ویژه صنعت نفت و گاز ایران و نیز شرکت‌ها و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را هدف قرار داده‌است.
XS
SM
MD
LG