لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

گیتس: رهبر ایران نسبت به اظهارات احمدی نژاد درباره تاثیر تحریم ها دچار تردید شده است


رابرت گیتس،‌ وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا،‌ از «اختلاف روزافزون میان محمود احمدی‌نژاد و آیت الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی» بر سرکارآیی تحریم‌ها خبر داده و گفته است،‌ شواهدی در دست است که نشان می‌دهد،‌ آیت الله خامنه‌ای کم کم در این باره دچار تردید شده است که محمود احمدی‌نژاد «در باره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران» به وی راست می گوید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت گیتس روز سه‌شنبه در سخنانی در نشست سالانه وال‌استریت‌ژورنال برای «مدیران اجرایی»گفته است، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران «بیش از آن که تصور می‌شود،‌ تاثیرگذار بوده‌اند».

وزیر دفاع آمریکا همچنین اظهار داشته است، از طریق حمله نظامی نمی‌توان جمهوری اسلامی ایران را از تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای بازداشت و چنین اقدامی تنها موجب «مخفیانه» شدن برنامه اتمی این کشور شده و «اتحاد ایران» را در پی خواهد داشت.


آقای گیتس با بیان این که اقدام نظامی علیه ایران، این کشور را مصمم به ساخت سلاح‌های هسته‌ای خواهد کرد، بر اهمیت «استفاده از راهکارهای دیگر برای واداشتن ایران به صرف نظر کردن از تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای» تاکید کرده است.

این در حالی است که در اوایل مرداد ماه سال جاری خورشیدی، مایکل هایدن، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای و نیز با زیر سئوال بردن کارآیی تحریم‌ها در بازداشتن ایران از ساخت این گونه سلاح‌ها گفته بود، حمله نظامی به ایران «چه بسا بدترین گزینه موجود» برای بازداشتن ایران از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نباشد.

این ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را برعهده داشت، با ابراز نگرانی نسبت به دستیابی ایران به توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای آن را به اندازه تولید این گونه جنگ‌افزارها در ایران، «بی‌ثبات کننده» دانسته بود.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کنند، بارها تاکید کرده‌اند، اگرچه از تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به صرف‌نظر کردن از این برنامه حمایت می‌کنند، اما حمله نظامی را به عنوان یک راه‌‌حل احتمالی از دستور کار خود خارج نمی‌کنند.

با این همه وزارت دفاع ایالات متحده در ماه آوریل سال جاری اعلام کرده بود، حمله به ایران «در آینده نزدیک» در دستور کار آمریکا قرار ندارد.

در این میان جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا،‌ در کتاب خاطرات خود که به تازگی منتشر شده،‌ فاش کرده است که وی در دوره ریاست جمهوری‌اش به وزارت دفاع دستور داده بود،‌ طرحی را برای حمله به ایران آماده کند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود در این باره نوشته است: «به پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دستور دادم،‌ بررسی‌های لازم را درباره ضروریات حمله به ایران انجام دهد. چنین اقدامی می‌توانست، لااقل به صورت موقت، بمب ساعتی را متوقف سازد.»

با این حال آقای بوش با بیان این که مشاورانش درباره حمله به ایران با هم اختلاف نظر داشتند، افزوده است، در حالی که برخی از آنها چنین استدلال می‌کردند که نابود ساختن تاسیسات هسته‌ای ایران به نفع مخالفان رژیم خواهد بود، گروه دیگری از آنان از این بابت نگران بودند که حمله آمریکا به ایران موجب برانگیختن احساسات ملی‌گرایانه ایرانی‌ها علیه ایالات متحده شود.

در این میان، رابرت گیتس،‌ که در دولت دوم جورج بوش نیز پست وزارت دفاع آمریکا را بر عهده داشت،‌ در سخنان روز سه‌شنبه خود با ابراز نگرانی از این که حمله نظامی به ایران تنها موجب تاخیر «دو تا سه ساله» در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط این کشور و «مخفیانه»‌ شدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شود، ابراز عقیده کرده است،‌ چنین اقدامی می‌تواند،‌ به اتحاد «یک کشور متفرق» منجر شود.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در باره راه‌حل تنش کنونی بر سرمساله هسته‌ای ایران نیز گفته است: «تنها راه حل پایدار برای جلوگیری از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران این است که خود ایرانی‌ها به این نتیجه برسند که این کار به نفع آنها نیست. هر گزینه دیگری غیر از این، یک راه حل کوتاه مدت خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG