لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

اهود باراک: ایران در پی فریب دادن جهانیان است


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
در حالی که ایالات متحده آمریکا ابراز امیدواری کرده است، به زودی گفت و گوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران آغاز شود، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نسبت به ثمربخش بودن چنین گفت و گوهایی برای حل مساله هسته‌ای تهران ابراز تردید کرده و جمهوری اسلامی را به تلاش برای فریب دادن جهانیان متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز شنبه نسبت به نتیجه بخش بودن دور تازه گفت و گوهای میان ایران و کشورهای گروه پنج بعلاوه یک که ممکن است در ماه جاری میلادی در وین انجام شود، ابراز بدبینی کرده است.

وی که در حاشیه یک کنفرانس امنیتی در شهر هالیفاکس کانادا با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز گفت و گوهای پیش رو با ایران گفته است: «ما هنوز در مرحله دیپلماسی و تحریم هستیم.»

وزیر دفاع اسرائیل در عین حال افزوده است: «با توجه به تجارب گذشته و نیز با توجه به الگویی که آنها (ایرانی‌ها) برگزیده‌اند، که احتمالاً همان الگوی کره شمالی است، شما می‌توانید به سادگی دریابید که هدف (آنها) به چالش کشیدن، فریب دادن و ترساندن تمام دنیا است.»

اظهار بدبینی وزیر دفاع اسرائیل به نتایج گفت و گوهای احتمالی با ایران در حالی است که روز پنج‌شنبه دانیل پانمن،‌ معاون وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا، با ابراز امیدواری نسبت به انجام گفت و گوهای تازه هسته‌ای با جمهوری اسلامی در آینده نزدیک گفته بود: «ما آماده گفت و گو با ایران هستیم. از سرگیری گفت و گوها و پرداختن به مسائل عمده مربوط به پرونده هسته‌ای ایران کار درستی است.»

همچنین هفته گذشته نیز کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده بود، سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، در نامه‌ای خطاب به وی بر آمادگی تهران برای از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای تاکید کرده است.

آخرین دور گفت‌وگوهای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در مهر ماه سال ۱۳۸۸ برگزار شده بود و از آن زمان تاکنون این گفت و گوها متوقف مانده است.

در این مدت و به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تحریمی تازه‌ای علیه این کشور تصویب کرده و ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه تهران اعمال کرده‌اند.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند و همراه با شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار توقف فعالیت‌های حساسی مانند غنی‌سازی اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت بمب اتمی را نیز دارد، شده‌اند.

ایران تاکنون از تن دادن به این درخواست‌ها خودداری کرده و حتی پیشنهادی را که سال گذشته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چند کشور درگیر در پرونده هسته‌ای ایران برای مبادله اورانیوم غنی شده این کشور با سوخت هسته‌ای رآکتور تهران ارائه شده بود، نپذیرفت.

در این میان ایالات متحده آمریکا و اسرائیل، که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت خود می‌دانند، بارها تأکید کرده‌اند که از تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به صرف‌نظر کردن از برنامه اتمی‌اش حمایت می‌کنند، اما این دو کشور حمله نظامی را به عنوان یک راه‌‌حل احتمالی از دستور کار خود خارج نکرده‌اند.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در سخنان خود در کنفرانس امنیتی هالیفاکس با اشاره به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفته است: «ایران تهدیدی مهم و بزرگ برای هرگونه نظم جهانی به شمار می‌آید. بر همه ما آشکار است که آنها (ایرانی‌ها) در پی دستیابی به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای هستند.»

وزیر دفاع اسرائیل که کشورش تنها دارنده جنگ‌افزارهای هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌آید، همچنین با بیان این که هسته‌ای شدن ایران به معنای پایان رژیم منع توسعه سلاح‌های هسته‌ای است، ابراز عقیده کرده است که در چنین شرایط سایر کشورهای خاورمیانه نیز «خود را ناگزیر می‌بینند که به سمت هسته‌ای شدن گام بردارند.»
XS
SM
MD
LG