لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

میزان خسارات ناشی از آلودگی هوا در ایران به ۱۰ میلیارد دلار رسید


مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می گوید که بر اساس آمارهای بانک جهانی، خسارت ناشی از آلودگی هوا در سال جاری در کلان شهرهای ایران حدود ۱۰ میلیارد دلار است که یک سوم از این رقم متعلق به شهر تهران است.

یوسف رشیدی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که خسارت آلودگی هوای تهران امسال از مرز سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گذشت که خودروها عامل ۸۰ درصد از این آلودگی هستند.

بانک جهانی در سال ۲۰۰۴ خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران را حدود هفت میلیارد دلار اعلام کرده‌بود که آمار جدید نشانگر افزایش بی سابقه میزان این خسارات به اقتصاد ایران است.

گزارش خبرگزاری ایسنا حاکی است که بر اساس ارزیابی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران، شرایط به لحاظ آلاینده منوکسید کربن در دو ایستگاه «آزادی» و «استانداری» از وضعیت هشدار گذشته و به وضعیت «اضطرار» رسیده‌است و میانگین این آلاینده در کل شهر تهران در «آستانه ورود به شرایط هشدار» قرار گرفته‌است.

همچنین به گزارش سازمان هواشناسی ایران، از لحاظ آلودگی هوا به ذرات معلق، هم‌اینک تمام ایستگاه‌های مورد سنجش در تهران در شرایط هشدار قرار گرفته‌اند و در پارک سلامت و پارک قائم میزان آلودگی به ذرات معلق در آستانه ورود به شرایط اضطرار قرار دارد.

پایداری جوی در تهران که از ۱۴ آبان ماه سال جاری آغاز شده است موجب شده که از آن روز به جز سه روز، هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار گیرد.

به گزارش سازمان هواشناسی ایران، شاخص کیفیت هوای تهران در روز دوشنبه هم در شرایط «هشدار» باقی خواهد ماند.
هم‌اینک از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران خبر می‌رسد که شرایط به لحاظ آلاینده منوکسید کربن در دو ایستگاه «آزادی» و «استانداری» از وضعیت هشدار گذشته و به وضعیت «اضطرار» رسیده‌است.

پس از اعلام تعطیل عمومی روز چهارشنبه در تهران به دلیل آلودگی هوا، معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد: «وضعیت آلودگی هوای تهران به حالت اضطرار رسیده‌است و در شرایط بحران آلودگی هوا میزان تعطیلی‌ها بسیار زیاد خواهد شد.»

در همین حال، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت روز یکشنبه هشدار داد که کودکان، سالمندان و بیماران ریوی در هوای آلوده پایتخت ایران تردد نکنند.

به گفته او، هوای آلوده تهران طی چند روز اخیر موجب افزایش بیماری‌های مرتبط با این آلودگی مانند بیماری های تنفسی و آسم شده‌است و هم‌اینک شش دستگاه اتوبوس آمبولانس برای رسیدگی به مصدومان احتمالی آلودگی هوای تهران در شش میدان اصلی شهر تهران مستقر شده‌اند.

یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز دوشنبه نیز اعلام کرد که هوای تهران در سال جاری ۱۲۷ روز را در شرایط «ناسالم»، «بسیار ناسالم» و یا «خطرناک» به‌سر برده‌است.

کارشناسان از جمله پرویز رضازاده، مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی ایران «تردد بیش از حد خودروها در تهران که موجب وارونگی هوا در فصل پاییز می‌شود» را از دلایل عمده افزایش آلودگی هوا در این فصل در تهران می‌دانند.

شهر تهران به‌جز آلودگی ناشی از دود خودروها و کارخانجات در مقاطعی از سال با پدیده گرد و غبار که از مناطق بیابانی عراق و عربستان سعودی وارد ایران می‌شود نیز مواجه است.
XS
SM
MD
LG