لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

احتمال دیدار دو خبرنگار بازداشتی آلمانی و خانواده‌های آنها به هنگام کریسمس


یکی از دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران
یکی از دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران
همزمان با در خواست چهار رئیس‌جمهور پیشین آلمان از ایران برای آزادی دو روزنامه‌نگار آلمانی، اسفندیار رحیم مشایی می‌گوید که نشانه‌ای دال بر جاسوسی این دو خبرنگار در دست نیست و این احتمال هست که این دو به هنگام کریسمس در سفارت آلمان با خانواده‌های خود دیدار کنند.

هجدهم مهر ماه سال جاری دو خبرنگار آلمانی که برای نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» کار می‌کردند هنگامی که در تبریز در تلاش برای انجام مصاحبه با پسر سکینه محمدی‌آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار، بودند بازداشت شدند.

ایران دلیل دستگیری این دو خبرنگار را اقدام به کار خبرنگاری بدون کسب مجوز لازم عنوان می‌کند و تا کنون در خواست مقام‌های آلمان برای آزادی این دو شهروند آلمانی راه به جایی نبرده است.

اکنون آنگونه که آسوشیتدپرس از برلین گزارش کرده است، هورست کوهلر، رومن هرتسوگ، ریشارد ون وایستزکر و والتر شل، چهار رئیس جمهور پیشین آلمان در پاسخ به سؤال هفته‌نامه «بیلد آم زونتاگ» درخواست برای آزادی این دو روزنامه‌نگار را تکرار کرده‌اند.

در این زمینه هورست کوهلر یکی از این چهار رئیس جمهوری، از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا در اقدامی انسان‌دوستانه تا پیش از کریسمس، دو روزنامه‌نگار بازداشتی را آزاد کند.

رومن هرتسوگ نیز ضمن درخواست آزادی این دو روزنامه‌نگار، تأکید کرده است که «اندیشه بخشش نقش مهمی در [تعالیم] قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان، دارد.»

در همین حال نشریه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زونتاکس سایتونگ به نقل از اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد نوشت که نشانه‌ای مبنی بر جاسوس بودن این دو شهروند آلمانی وجود ندارد.

گرچه سخنگوی وزارت خارجه و دادستان کل ایران در دو کنفرانس خبری جداگانه تأکید کرده بودند که دو خبرنگار آلمانی به این دلیل بازداشت شده‌اند که با روادید خبرنگاری و بدون مجوز لازم اقدام به مصاحبه کرده بودند، اظهارات رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی نشانگر این احتمال بود که احتمال دارد در دادگاه اتهام جاسوسی متوجه آنها شود.

این مقام قضایی گفته بود که «این دو تبعه آلمانی به ادعای توریست بودن به ایران آماده‌اند، ولی عملکرد این دو توریست در ایران و تبریز و خبردهی و جریان سازی در تبریز نشان می‌دهد که این افراد برای جاسوسی آمده‌اند.»

وی همچنین افزوده بود: «جریان دستگیری این دو فرد با اطلاع‌دهی افراد ساده و عادی بوده است و مدرک جرم جاسوسی آنان در دست بوده و هدف آنها التهاب‌آفرینی علیه جمهوری اسلامی ایران است.»

با این حال مسئول دفتر محمود احمدی‌نژاد تأکید می‌کند که «هیچوقت» گفته نشده که این دو شهروند آلمانی به جاسوسی متهم می‌شوند و تصریح کرده است که «ما هیچ نشانه‌ای دال بر فعالیت آنها به عنوان جاسوس نیافته‌ایم.»

آقای رحیم مشایی اتهام این دو شهروند آلمانی را قانون‌شکنی از طریق انجام کار روزنامه‌نگاری با روادید توریستی عنوان کرده و افزوده است که موضوع آزادی آنها مربوط به قوه قضائیه می‌شود ولی دولت ایران نیز «به خاطر روابط دوستانه با دولت و ملت آلمان» نسبت به این موضوع با نظر مساعد برخورد خواهد کرد.

وی افزوده است که دو خبرنگار آلمانی در دو روز گذشته برای سومین بار دسترسی کنسولی داشته‌اند و هدایایی را از سوی خانواده‌های خود دریافت کرده‌اند و یکی از آن دو با نزدیکانش تماس تلفنی داشته است.

رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد همچنین اضافه کرده است که «درخواستی برای ملاقات آنها با خانواده‌هاشان در سفارت آلمان به هنگام کرسیمس مطرح شده که دولت ایران در این مورد کار می‌کند و ما در این مورد خیلی خوشبین هستیم.»

نشریه «بیلد ام زونتاگ» پیشتر با مضحک خواندن اتهام جاسوسی به دو خبرنگارش که در ایران در بازداشت به سر می‌برند، این اتهام را رد کرده و از عدم دسترسی آن دو به وکیل نیز انتقاد کرده است.
XS
SM
MD
LG