لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

ویکی‌لیکس: کمک کره شمالی به برمه در ساخت تاسیسات هسته‌ای


بر اساس یکی دیگر از اسناد محرمانه دولت آمریکا که اخیرا توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس برملا شده، دولت نظامی برمه با کمک کره شمالی در حال احداث تاسیسات موشکی و هسته‌ای در نقطه‌ای دور‌افتاده از خاک خود است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، در این سند دیپلماتیک آمریکا از قول شاهدان عینی نقل شده است که کارگران و متخصصان کره شمالی در یک منطقه دورافتاده جنگلی در حال کار و کمک به احداث این تاسیسات هستند.

با وجود انکار حکومت نظامی برمه این اسناد تاکید دیگری است بر احتمال تلاش‌های آن کشور برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای.

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در دو هفته اخیر مجموعه‌ای را شامل بیش از یک هزار و صد سند محرمانه دولت آمریکا منتشر کرده، ولی رقم کل این اسناد که در اختیار ویکی‌لیکس است حدود ۲۵۰ هزار سند و یادداشت دیپلماتیک اعلام شده است.

در گزارش مربوط به همکاری کره شمالی و برمه آمده است که کارگران بندرگاه‌ها و تعدادی از تجار خارجی که به برمه سفر کرده‌اند شواهدی از وجود این تاسیسات را تایید کرده‌اند.

این بخش از اسناد دیپلماتیک آمریکا دوره زمانی از شش سال پیش تاکنون را شامل می‌شود. در یادداشتی مربوط به سال ۲۰۰۴ از قول یک افسر مهندسی ارتش برمه نقل شده است که تاسیسات موشکی زمین به هوا در اطراف شهری به نام «مینبو» در دست احداث است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، در بخشی از این سند گفته می‌شود: «کره شمالی با کمک کارگران اهل برمه در حال احداث یک مجموعه تاسیسات زیرزمینی در بالای دهانه یک غار بزرگ و تپه‌های بالای آن است.»

فردی که این گزارش را از برمه ارسال کرده می‌گوید حدود ۳۰۰ کارگر و متخصص کره‌ای در این تاسیسات کار می‌کنند، اما دیپلمات آمریکایی که یادداشت اطلاعاتی را تنظیم کرده متذکر می‌شود که احتمالا این رقم اغراق‌آمیز است.

بر اساس یکی دیگر از اسناد دیپلماتیک آمریکا که توسط ویکی‌لیکس افشا شده، یک تاجر آمریکایی به مقامات سفارت آمریکا در رانگون، پایتخت برمه، گفته است که شایعاتی در مورد ساختمان تاسیسات هسته‌ای شنیده است.

به گفته این تاجر، شایعاتی در باراندازهای برمه بر سر زبان‌هاست حاکی از آن که قطعات بسیار بزرگی از سازه‌های فولادی وارد برمه شده، «قطعاتی خیلی بزرگ‌تر از اسکلت لازم برای بنای یک کارخانه».

در گذشته نیز برخی از کارشناسان در مورد احتمال همکاری کره شمالی با برمه برای احداث تاسیسات هسته‌ای هشدار داده بودند، اما دولت برمه همواره این ادعاها را انکار کرده است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، در یکی دیگر از اسنادی که توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس افشا شده گفته می‌شود که دولت چین که در حال حاضر نیرومندترین حامی دولت برمه است شکیبایی خود را در برخورد با رفتار و سیاست‌های گروه حاکم بر برمه از دست داده است.

دو سال پیش سفیر چین در برمه به دیپلمات‌های آمریکایی گفته بود که وقوع بحران جدی در برمه بسیار محتمل است.
XS
SM
MD
LG