لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

ویکی لیکس: آمریکا مانع انتخاب نماینده ایران به عضویت هیئت رییسه یک نشست علمی شد


روزنامه گاردين در جديدترين بررسی بر روی اسناد محرمانه منتشر شده از سوی سايت ويکی ليکس، نمونه ديگری از تقابل ميان جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحده آمريکا در سال گذشته را فاش کرد.

بنا بر گزارش روز سه شنبه این روزنامه بریتانیایی، رقابت و نزاع ميان تهران و واشينگتن در ساليان اخير حتی در نشست های حاشيه ای و پنل های علمی بين المللی هم وجود داشته است.

اسناد منتشره از سوی ويکی ليکس نشان می دهد که دو سال پيش در جريان پنلی مرتبط با پيش نشست های کنفرانس تغييرات اب و هوايی جهان، نماينده آمريکا نسب به انتخاب نماينده ای از ايران به عنوان يکی از روسای گروه های تحقياتی اين پنل شديدا مخالفت کرده است.

اين گروه از بخش های کليدی مرتبط با کنفرانس تغييرات آب و هوايی جهان بوده و نماينده آمريکا به راجندرا پاچواری رئيس اين همايش اعلام کرده که انتخاب مصطفی جعفری نماينده ايران به عنوان يکی از دو رییس گروه فوق، بر کمک های مالی دولت آمريکا بر موضوع تغييرات آب و هوايی تاثير خواهد گذاشت.

بنا بر اسناد منتشره، رییس ديگر گروه فوق يک کارشناس آمريکايی بوده است.
گاردين گزارش داده که در پيام محرمانه نماينده آمريکا در اين نشست به وزارت خارجه اين کشور، آقای جعفری يک دانشمند متخصص بلندپايه معرفی شده که زمينه تحقيقاتش در انگلستان و ژاپن بوده است.

در اين پيام همچنين آقای جعفری، کارمند دولت ايران معرفی و همين عامل حساسيت آمريکا بر انتخاب او عنوان شده است.

در ادامه اين پيام آمده است که نماينده آمريکا به شدت در حال تلاش برای جلوگيری از انتخاب دانشمند ايرانی در زمینه رياست همزمان اين گروه است چراکه به نوشته اين نماينده آمريکا، انتخاب آقای جعفری به سياست کلی ايالات متحده در برابر ايران ضربه می زند.

نماينده آمريکا نوشته است: واشینگتن نمی تواند نامزد خودش را هم از شرکت در رقابت برای به دست گرفتن پست ديگر رياست اين گروه کنار بگذارد چرا که اين اقدام می تواند در آينده در جريان نامزدی آمريکا برای يکی از پست های سازمان های حاشيه ای سازمان ملل به ایران حق مخالفت بدهد.

گاردين در پايان گزارش خود نوشته که آمريکا در راه دستيابی به اين منظور در جريان آن نشست با دولت های آرژانتين و آلمان مذاکره و حمايت اين کشورها در مخالفت با نامزدی نماينده ايران را هم جلب کرده بود.
XS
SM
MD
LG